ZOUTMAN-GEBRUIKT-eCMR

Zoutman pioniert in digitalisering logistieke sector

ROESELARE – Het Roeselaarse bedrijf Zoutman, specialist in de productie en verwerking van zeezout, timmert mee aan de weg van de digitalisering in de logistieke sector. Het is met name één van de eerste bedrijven in ons land dat werkt met e-CMR, de digitale versie van de papieren vrachtbrief die in elke vrachtwagen verplicht aanwezig moet zijn tijdens het transport. Dit zorgt in de praktijk voor 75 procent minder administratie. Zoutman is het bedrijf van de hyperdynamische no nonsense ondernemer Bart Sobry en zijn broer Peter.  

Terwijl in andere Europese landen de pilootprojecten met e-CMR elkaar in snel tempo opvolgen, blijven Belgische bedrijven overwegend de kat uit de boom kijken. “Bij Zoutman was het nochtans in 5 minuten beslist om zo snel mogelijk te starten met de elektronische vrachtbrief”, vertelt Wouter Lambert, logistiek verantwoordelijke bij het Roeselaarse bedrijf. “Door de e-CMR vermijden we niet alleen een enorme administratieve rompslomp, maar ook een nutteloze papierberg. Dit past dus perfect binnen onze beleidsvisie van duurzaam en digitaal ondernemen”.

Zoutman had al een sterke reputatie inzake het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Zo was de zoutproducent in 2007 al een voortrekker in het gebruik van PLDA (Paperless Douane en Accijnzen) en heeft het zijn facturatiestroom al sinds enkele jaren volledig gedigitaliseerd. Ook nu weer profileert het bedrijf zich als een voortrekker. “Bij Zoutman wilden ze niet wachten op de anderen en waagden ze de sprong”, vertelt Barry van Leuven van Pionira  dat het e-CMR platform heeft uitgewerkt voor Zoutman. “Het is me een raadsel waarom zoveel bedrijven de markt afwachten, want door de elektronische vrachtbrief kan de logistieke administratieve last tot 75% verminderen.”

Chauffeurs met tablet

Bij Zoutman wordt op dit moment reeds de helft van de vrachtbrieven in digitale vorm aangemaakt. De chauffeurs van Zoutman gaan uitgerust met een iPad naar het leveringsadres en laten de ontvanger er digitaal aftekenen. Seconden later heeft de klant al de nodige documenten in zijn inbox. “De e-CMR is niet alleen nuttig voor ons bedrijf maar ook voor onze klanten”, besluit Wouter Lambert. “Alle documenten zijn onmiddellijk beschikbaar en altijd correct ingevuld. We krijgen dan ook niets dan positieve reacties.”