Zoute Grand Prix broers Bourdon 21

Zoute Grand Prix rijdt even verlieslatend

KNOKKE - De voorbije dagen werd Knokke gedomineerd door de Zoute Grand Prix, in zijn genre het grootste event van Europa voor oldtimers en classic cars, en een feest voor het oog. Het meer dan verdienstelijke werk van de ondernemende broers Bourgoo, die de autoprimeurs aan elkaar weten te rijgen. Maar de broers hebben het met de Zoute Grand Prix wel moeilijk om financieel gezond te draaien. Al ontkennen ze dat zelf.

Op donderdagmorgen 6 oktober 2022 opende burgemeester Piet De Groote samen met organisatoren Filip en David Bourgoo de PRADO Zoute, het indrukwekkende paviljoen en kloppend hart van de Zoute Grand Prix op het strand ter hoogte van de Wielingen. 21 premium autopartners pakken eruit met hun mooiste en nieuwste autodesigns en technische innovaties.

Daarbij ook wagens die nog nooit eerder aan het Europese en/of Belgische publiek getoond zijn. Ook dit jaar is er aandacht voor kunst met aanwezigheid van topwerken van binnen- en buitenlandse kunstenaars. Hiervoor werkt de organisatie samen met de gerenommeerde Guy Pieters Gallery. Art & Art on 4 wheels, voorwaar een een unieke combinatie, zeg dat wel.

Op vrijdag en zaterdag was het dan tijd voor de Zoute Grand Prix Rally. 225 prachtige historische wagens namen deel aan de Zoute Rally by Stow. Het défilé zorgde voor bewonderende blikken van duizenden toeschouwers. Op zondag was er nog een publieke verkoop van luxe auto’s.

Big business

Achter het oogverblindende spektakel gaat ook business schuil. Big business. Naast de broers Bourgoo, heeft ook Yvan Vindevogel (met 25 procent van de aandelen) een plaats in het bestuur.

De Zoute Grand Prix lijkt een cashmachine. Deelname aan de vierdaagse rally kost de 225 deelnemers iets minder dan 3.000 euro per deelnemer. Een eendaags VIP-ticket kost 295 euro. De organisatie rekende op 10.000 VIP’s. Op de website van de Zoute Grand Prix staat ook allerlei merchandising te koop.

Ondanks die inkomstenstroom schrijft de Zoute Grand Prix rode cijfers, aldus de krant De Tijd. Uit de recentste jaarrekening moet blijken dat de vennootschap vorig jaar netto 1,46 miljoen euro verloor. Bij gebrek aan financiële buffers uit het verleden kampt de vennootschap met een negatief eigen vermogen van 1,4 miljoen euro, aldus dezelfde bron. Op de balans staat 4 miljoen euro schulden op een jaar. Filip Bourgoo verijst naar covid om de rode cijfers te verklaren. In 2020 ging de rally niet door en in 2021 kreeg de organisatie pas twee weken voor het event groen licht van de overheid. “We hebben toen maar één derde van onze tickets kunnen verkopen”, zegt Bourgoo aan De Tijd. Maar hij ontkent dat de organisatie financieel ongezond zou zijn. Steeds volgens dezelfde bron worden er niettemin geldschieters gezocht bij het groot kapitaal dat hete vent een warm hart toedraagt.

Steun van de overheid

De exclusieve Zoute Grand Prix kan op veel overheidssteun rekenen. De Vlaamse publieke investeringsmaatschappij PMV en de staatsbank Belfius gaven de vennootschap in 2019 een standaardlening van 700.000 euro. Volgens Bourgoo diende dat geld om zijn ex-vennoot Philippe Van de Ryse uit te kopen.Ook de gemeente Knokke-Heist is het evenement genegen. De organisatie krijgt dit jaar 250.000 euro subsidie voor de ‘promotie van het evenement in Knokke-Heist en bij een breed en internationaal publiek’. In ruil krijgt het gemeentebestuur onder meer 100 VIP-tickets.

Steeds volgens De Tijd gaf ook het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio) de Zoute Grand Prix in 2021 een voorschot van 1,8 miljoen euro ter voorbereiding van evenementen die onzeker waren door de coronapandemie. Samen met Tomorrowland was de Zoute Rally het evenement dat de meeste steun kreeg. Aangezien de rally uiteindelijk toch doorging, moet de organisatie dat voorschot terugbetalen aan Vlaio. Na onderhandelingen mag de Zoute Grand Prix die toegekende steun gespreid terugbetalen.