KNOKKE – Begin oktober gaat in Knokke de Zoute Grand Prix door. Het event, waar alles draait rond historische bolides en oldtimers, is uitgegroeid tot een hit, met dank aan West-Vlaams ondernemerschap.
Het elegantieconcours, gesponsord door Bank Degroof Petercam, brengt een magische oldtimersensatie naar Knokke-Heist: de BMW 507 uit 1957 van de legendarische Elvis Presley. Ofte rock-‘n-roll op wielen. Deze schitterende roadster werd pas in 2007, na jaren van intensief speurwerk, in een stoffige garage ergens in de buurt van San Francisco opnieuw ontdekt. Na een restauratie van 10 jaar door het BMW Classic Team is de sportwagen die The King in 1958 tijdens zijn legerdienst in Duitsland had gekocht, herrezen als een feniks. Op zaterdag 6 en zondag 7 oktober is de Elvis BMW 507, samen met een selectie van 75 zeldzame classic en premium cars, in zijn oude glorie twee dagen lang te bewonderen in hartje Zoute.
Daar blijft het niet bij, want Bank Degroof Petercam viert ook de 70e verjaardag van Porsche in stijl met een boeiend historisch overzicht van de omvangrijke collectie. Zo kunnen de toeschouwers onder andere de allereerste Porsche 356 verwachten en vele andere inspirerende topmodellen.
Het elegantieconcours van de Zoute Grand Prix stelt ook nog zes F1-modellen uit de jaren 80 en 90 voor: van de Benetton B189 en de Renault RE50 tot de Ferrari F93A en de McLaren MP4/5B van Ayrton Senna. Een schitterende collectie F1-legendes.
Knokkenaars organiseren
De Zoute Grand Prix is een sociaal netwerkevent met grote uitstraling. Het kruim van het Vlaamse en a fortiori West-Vlaamse ondernemersleven associeert zich graag met het event dat elk jaar grote ogen gooit. De old timer rally trekt steeds meer volk.
De ZGP is een initiatief van Zoute Events, een organisatie van drie Knokkenaars met een uitzonderlijke ondernemingszin: Philippe Van de Ryse en de broers Filip en David Bourgoo van de gelijknamige Audi- en Bentley-garage in Knokke-Heist. Zij zijn de drijvende kracht achter de ZGP en willen met dit exclusieve evenement het imago van Knokke-Heist als unieke verblijfs- en vakantiebestemming promoten.