Bobex kwam erg vroeg in de markt (2000) en was een voorloper inzake online aanbod. “Van een B2B marktplaats voor het vergelijken van prijzen in de bouw, evolueerden we snel naar een overwegend (85 procent) B2C aanbod”, vertelt Jean-Louis Van Marcke die destijds al naar het Brusselse uitweek. “Particulieren wordt het leven gemakkelijker gemaakt via ons online systeem. Bobex biedt hen een totaal overzicht van prijzen in alle mogelijke sectoren van de bouw: loodgieters, dakleggers, aanbieders van ramen en deuren, verkopers van zonnepanelen, vloerbekleders, enzovoort.”
Bobex.com krijgt, hou u vast, zo’n 35.000 aanvragen per maand binnen vanwege consumenten die niet langer van hot naar her moeten lopen maar thuis alles op een rijtje kunnen plaatsen, om zo de beste keuze te maken. Bedrijven en kmo’s uit de bouwwereld of zelfstandige aanbieders van bouwdiensten betalen een fee aan Bobex om zichzelf in de etalage te plaatsen. “Consumenten kunnen niet alleen cijfers vergelijken maar krijgen ook revues lezen, wat de keuze gemakkelijker maakt”, aldus Jean-Louis Van Marcke.
Double digit groei
In de loop der jaren heeft Jean-Louis Van Marcke zijn concept verfijnd en aangepast. Ook de strategie werd al bijgestuurd. “Aanvankelijk dacht ik dat dit online concept perfect de weg naar het buitenland kon vinden via een soort franchisesysteem”, aldus Van Marcke junior. “Maar dat bleek een foute inschatting. Nu pakken we het anders aan: geen franchise maar zelf het concept uitrollen. In België waren we destijds na drie jaar al rendabel. De laatste 3 jaar deden we ook 3 overnames in eigen land. Wat hier lukt, moet ook lukken in het buitenland. In Nederland zijn we al tien jaar actief en hebben we vorig jaar een belangrijke speler overgenomen. We zitten daar nu in de top 3. Nu willen we onze pijlen richten op Frankrijk, en dat middels een overname van een lokale speler. In België zijn we ook zo gegroeid, met 3 take overs in 2022. Ons grote aanbod van potentiële leveranciers is één van onze grootste troeven, zonder dat we toegeven op kwaliteit. Noem Bobex maar een online supermarkt waar je letterlijk alles kan krijgen.”
Bobex werkt vandaag met 70 mensen: één derde salesmensen, één derde marketeers, één derde customer service. De voorbije jaren stonden in het teken van double digit groei, tot 30 procent en meer. Bobex was volgens de laatst beschikbare cijfers goed voor 12 miljoen euro omzet.
(KC)