Het textielmerk Zilton uit Ardooie bestaat twintig jaar en viert dit op een originele manier. CEO Paul Declercq is gepassioneerd door hedendaagse kunst. Hij heeft de laatste jaren een mooie collectie opgebouwd, vooral met werk van jonge Belgische kunstenaars. Als eigenaar van het mannenkledinglabel Zilton zocht hij een authentieke manier om zijn klanten voeling te geven met zijn passie. Hij richtte zich tot Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van S.M.A.K. in Gent, om samen te werken. Dit resulteerde in een nieuw en mooi project. Niet alleen sponsort Zilton de tentoonstelling “These Strangers… Painting and People” (die de menselijke figuur in de schilderkunst van de afgelopen veertig jaar wil tonen), het West-Vlaamse modemerk produceert ook een T-shirt met een exclusieve print van de Zwitserse kunstenaar Nicolas Party. Vanaf 25 oktober moet dit “hebbedinges” te koop worden aangeboden in de museumshop van het S.M.A.K..
Zilton is een West-Vlaams mannenlabel dat gegroeid is uit een bedrijf dat meer dan honderd jaar petten vervaardigde en zich daarnaast ontwikkelde tot herenbroekenspecialist. De laatste jaren evolueerde Zilton naar een mannenlabel met een complete collectie. Paul Declercq is algemeen en creatief directeur. Het merk probeert zich te onderscheiden door het gebruik van rijke materialen en een comfortabele pasvorm. De doelgroep bestaat uit mannen die actief in het leven staan en een sterke identiteit willen uitstralen. Kunst, design en muziek beïnvloeden in hoge mate de denkwereld en ook de kledingstijl van Declercq. Zijn kleren zijn niet alleen functioneel, ze vertellen ook iets over hoe hij respect wil tonen en krijgen. (KC)