ROESELARE – De Vlaamse regering investeert circa 330.000 euro in zeven West-Vlaamse bedrijven die hun werknemers uit de auto lokken. Dankzij die steun kunnen 1.000 West-Vlaamse werknemers duurzamer gaan pendelen: 800 van hen kunnen overstappen op een (elektrische) fiets. De West-Vlaamse bedrijven gebruiken de middelen onder andere voor het leasen van fietsen, de bouw van fietsenstallingen en het installeren van doucheruimtes. De zeven bedrijven zijn Decospan, Poco Loco, Roularta, ION, Sadef, Hocus-Pocus en de Sint-Vincentius kliniek uit Kortrijk.
“We willen pendelaars verleiden”, zegt bevoegd minister Ben Weyts. “Deze investering moet zorgen voor honderden extra bedrijfsfietsen in West-Vlaanderen. Elke extra bedrijfsfiets is een auto minder in de file”. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts steunt via het Pendelfonds bedrijven en overheden die initiatieven nemen om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. De 12de oproep van het Pendelfonds werd volledig toegespitst op fietsprojecten. “De fiets wint stilaan terrein in het woon-werkverkeer, mede dankzij de fors opgevoerde investeringen in fietsinfrastructuur”, zegt Weyts. “Nu moeten er ook binnen de bedrijven extra stimulansen komen. Er moeten meer werknemers de fiets op. Iedereen spreekt over bedrijfswagens, maar ik investeer in bedrijfsfietsen”.
Zeven West-Vlaamse hefboomprojecten krijgen samen om en bij de 330.000 euro aan steun. Dankzij deze steun kunnen ongeveer 1.000 West-Vlaamse werknemers uit de hele provincie straks duurzamer gaan pendelen: 800 van hen kunnen overstappen op een (elektrische) fiets of speed pedelec. De anderen worden gestimuleerd om te carpoolen of over te stappen op het openbaar vervoer. Decospan in Menen investeert bijvoorbeeld in fietsenstallingen, laadpunten en doucheruimtes. Roularta uit Roeselare gaat alle werknemers systematisch aanbieden om de eindejaarspremie of het vakantiegeld om te zetten in de leasing van een elektrische fiets. Snack Food Poco Loco uit Roeselare gaat 2 nieuwe fietsenstallingen bouwen en uitrusten met laadpunten. “Elk bedrijf kiest een eigen aanpak die aansluit bij de bedrijfscultuur, maar het doel is telkens hetzelfde: werknemers uit de auto lokken en op de fiets zetten”, zegt Weyts. “De bedrijven verplichten hun werknemers niet, maar verleiden hen met het juiste materiaal en de goede infrastructuur. Zo ontstaat er binnen nog meer bedrijven een echte fietscultuur”.