Barco passport Yves

Zeven vragen aan Yves Bryse (Barco)

Yves Bryse (topkader bij Barco)  is één van de ondernemers die op Made in West-Vlaanderen Live (23 oktober bij Renson in Waregem) zal getuigen over ondernemerschap. Wij legden hem vooraf al eens zeven vragen voor en maakten ook een paspoortje van de man (zie bijlage).

-Wat antwoordt u als iemand op een feestje vraagt “en wat doe jij voor de kost”?

-Yves Bryse: Ik ben sinds 2010 actief bij Barco. Eerst nog in HR-functies, maar sinds de opening van de nieuwe campus in Kortrijk (2016) ben ik zogenaamd ‘campusverantwoordelijke’.

-Wat deed u voor je huidige functie bij Barco?

-Yves Bryse: Ik ben altijd actief geweest in HR, omdat me dat boeit. Mijn opleiding (boekhouder) ging nochtans niet in die richting. In HR-functies heb ik drie bedrijven gediend: Shell, General Electric en het in Roeselare gevestigde Blagden Packaging.

-Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

-Yves Bryse: Dat is een moeilijke. Ik denk dat ik mijn beste advies kreeg van Jan Van Acoleyen de ‘chief HR’ van Barco. Hij raadde me aan een opleidingscursus te volgen in Nederland om meer te leren over mezelf. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Bij Schouten & Nelissen heb ik op dat vlak veel geleerd.

-Wat verwachten mensen zeker niet van jou?

-Yves Bryse: Dat ik onzeker ben. Ik ben van nature een zeer extravert type die graag omgaat met groepen en gewoon is om voor groepen te staan. Ik voel me daar goed bij. Als ik echter alleen ben, dan heb ik contradictorisch genoeg meer drempelvrees en zou ik als het ware nog de weg naar een vergaderzaal in een hotel niet durven te vragen.

-Hoe zorg je ervoor dat je jouw doelen haalt?

-Yves Bryse: Als verantwoordelijke voor de campus is het mijn taak om de bezoekers van onze campus een zo goed mogelijk gevoel te geven, zodat ze als het ware ‘ambassadeurs’ worden van Barco. Daarvoor moet ik intern alle neuzen in dezelfde richting krijgen. Ik moet onze eigen mensen aansturen om er ook zo over te denken. Dit vergt professionalisme van alle medewerkers. Ik moet dus intern veel mensen kennen en motiveren. Eerlijk: dat lukt zeer goed, iedereen ziet er het belang van in.

-Wat is een perfecte dag voor jou?

-Yves Bryse: Een perfecte dag is een onbezorgde dag, ongeacht de activiteit die je dan invult. Daarbij hanteer ik altijd één principe: carpe diem, pluk de dag of beter nog pluk het momentum.

-Welke ultieme tip zou je andere ondernemers op vlak van HR willen geven?

-Yves Bryse: Er is maar één gouden tip. Alles draait om respect. Respect voor de persoon, respect voor medewerkers of klanten, maar ook respect voor pakweg de omgeving of het meubilair. Als iedereen doordrongen is van respect, is dat voor een bedrijf de best mogelijke manier om aan een retentiebeleid te doen.