Bert De Brabandere, van de gelijknamige brouwerij uit Bavikhove, is één van de sprekers op het eerste Made in Live event dat op 23 november doorgaat in Waregem (hoofdzetel Renson). Wij polsten al eens naar zijn visie over ondernemen.
-Hoe is je carrièrepad bij Brouwerij De Brabandere verlopen?
-Bert De Brabandere: Na mijn opleiding (TEW, aangevuld met twee buitenlandse diploma’s) kon ik vier jaar aan de slag als marketingspecialist Heineken. In de eigen brouwerij ben ik ook begonnen als marketingmanager (een departement dat voordien niet bestond) om er nadien verantwoordelijkheden als export, commerce en finance bij te nemen. Sinds juni 2017 ben ik doorgegroeid naar CEO in opvolging van mijn vader. Uiteraard is dit enkel mogelijk indien je hiervoor op een sterk team rondom je kan rekenen, alsook de blijvende steun van de vorige generatie.
-Wat motiveert jou in je functie als CEO?
-Bert De Brabandere: De kans krijgen om een familiebedrijf verder te laten groeien is voor mij de grootste drijfveer. Pas als je enkele jaren meedraait in de brouwerij besef je dat de groei waar mijn voorvaders voor tekenden, bloed, zweet en tranen heeft gekost. Elke verandering kost namelijk grote inspanningen en veel persoonlijke energie. Met het huidige veranderingstraject sinds 2014 kan ik dus verzekeren dat er reeds veel energie verslonden is. Dit kan alleen door elkaar te blijven motiveren en in elk probleem een opportuniteit te zien. Mijn motivatie haal ik dan ook uit het feit dat ik ooit de brouwerij aan een volgende generatie wil overdragen als een voorloper en vernieuwer binnen de brouwerijwereld.
-Wat is de grootste uitdaging op de Belgische biermarkt?
-Bert de Brabandere: De huidige strategie van ABInbev om hun economies of scale uit te buiten. Vanwege hun grote productiecapaciteit en blijvende drang om kostenbesparingen in productie, ongeacht de kwaliteit van het eindproduct, door te voeren, slagen ze erin een enorme promo-druk te ontwikkelen. Graag willen ze andere brouwerijen mee in dit bad trekken om er, na een eliminatieronde, op termijn als grote winnaar uit te komen. Het is cruciaal voor ons om onze vernieuwde strategie sinds 2014 te blijven bewandelen en net de tegenovergestelde richting te bewandelen. Focussen op de hoogste kwaliteit en sterke merken in de markt zetten voor specifieke doelgroepen is voor ons de enige manier om verder te groeien. De grote uitdaging ligt dus om iedereen binnen de brouwerij dit te doen inzien en uit te gaan van onze sterktes.
-Welke zakelijke droom jaag je na?
-Bert De Brabandere: Eerst en vooral wil ik de ingezette groeicurve van mijn grootvader en vader verder zetten. Beide stonden garant voor een ruime verdubbeling van de brouwerij. Verder wil ik de brouwerij verder laten ontwikkelen zonder dat mijn operationele aanwezigheid nog nodig is. Het ontwikkelen van een sterk team is hiervoor cruciaal zodat ik me kan focussen op de ontwikkeling van de strategie en nieuwe businessprojecten. Een ondernemer zit immers vol ideeën, maar kent een blijvend tijdgebrek om elk idee gelijktijdig tot leven te laten komen. Het afwachten van het juiste moment om nieuwe projecten te lanceren en rekening houden met de beschikbare tijdsbesteding is net mijn grootste persoonlijke opdracht.
-Wat is jouw visie op ondernemerschap?
-Bert De Brabandere: Ondernemerschap bestaat voor mij uit 2 cruciale factoren. Eén: een sterke nood aan ‘goesting en hard werk’. Ondernemen is nu éénmaal een beestje waardoor je gebeten wordt en maar zelden loslaat. Het is dan ook een droom om als voorzitter van Jong Voka jong ondernemerschap te stimuleren. De tweede cruciale factor is volgens mij het enorme belang van strategie. Dit zowel met een sterk financieel en commercieel onderbouwd businessplan, consumentengerichte merkontwikkeling, leidende productinnovatie en het opbouwen van een ondernemend en gedreven managementteam.
-Met welke ondernemer zou jij wel eens een biertje willen drinken en waarom?
-Bert De Brabandere: Nog steeds heb ik er spijt van dat ik destijds niet genoeg van de gelegenheid gebruik heb gemaakt heb om met mijn landgenoot Jean-François van Boxmeer, CEO van Heineken, van gedachten te wisselen. Mijn respect voor zijn prestaties in de voorbije decennia aan het hoofd van Heineken Company is enorm. Met sterke hand, maar op enorm aimabele manier is hij erin geslaagd om het familiebedrijf te doen groeien als gerespecteerde tweede brouwer van de wereld.
-Wat zijn jouw favoriete Belgische bieren?
-Bert De Brabandere: Veel Belgische bieren, telkens in hun specifieke categorie, kunnen me bekoren. Enkele daarvan zijn Geuze Boon Mariage Parfait, Sint Bernardus Abt 12 en ons jubileumbier 1894. Een uiteraard mag ik de eigen Bavik Pils niet vergeten die jaarlijks verkozen worden als beste pils in België.