NDQ

Zeebrugse NDQ verdubbelt sinds de Brexit zijn trafiek van goederen richting het VK

ZEEBRUGGE - Herinnert u zich nog alle doemverhalen en rampscenario's die bovengehaald werden naar aanleiding van de Brexit? Alvast bij het Zeebrugse NDQ Logistics moeten ze er eens smakelijk om lachen. Het investeerde 15 miljoen euro om van een bedreiging een opportuniteit te maken. Met succes. Sinds de Brexit, inmiddels drie jaar terug, zag het Zeebrugse bedrijf de trafiek van goederen over het Kanaal alleen maar de hoogte ingaan. Dank u Brexit, heet het daar.

Iets meer dan 3 jaar geleden sloot de Brexit de grenzen tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ Logistics, een logistieke speler met standplaats Zeebrugge, boog deze zogenaamde bedreiging uit in een opportuniteit. Zijn bedrijf, dat liefst 600 trailers telt, is gespecialiseerd in export naar het Verenigd Koninkrijk.

Als pure sang ondernemer slaagde Dehaemers er in om op drie jaar tijd het aantal transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Zijn geheim recept? Expertise én investering. ​ “Natuurlijk maakte de Brexit de export administratie een pak ingewikkelder”, vertelt Nicolas Dehaemers. “Onze experten proberen zo goed mogelijk onze klanten te ontzorgen. Snel en correct, veilig en op tijd, kostenefficiënt en volledig volgens de regels. Met NDQ investeerden we recent in 200 gloednieuwe trailers, een state-of-the-art warehouse dat verbonden is met het spoor én finaal ook in  revolutionaire IT- systemen die klaar staan om het aantal transporten de komende jaren nog eens te verdubbelen. Goed voor een 15 miljoen euro.”

Honderd opleggers per dag

Dagelijks vertrekken er bij NDQ Logistics maar liefst 100 opleggers richting het Verenigd Koninkrijk. Drie jaar geleden, vóór de start van de Brexit, was dat slechts de helft. ​ Van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive: ​ NDQ voorziet transport van goederen voor zeer uiteenlopende sectoren.

Op 31 januari 2020 trad het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie. Nicolas Dehaemers maakt zijn eigen balans op na drie jaar Brexit. “In de praktijk trad het handelsakkoord pas een klein jaar later in voege”, aldus de CEO. “Sinds januari 2021 komt er een pak meer administratie kijken bij de invoer van producten in het VK. Wij hebben toen geen seconde getwijfeld om ons die administratieve expertise eigen te maken. We willen bij NDQ de ‘one-stop-shop’ zijn voor alle transport naar het VK.”

Eind april neemt EDQ een gloednieuw magazijn van 12.000 m² in gebruik, dat verbonden is met het spoor. Naast transport over weg, kan NDQ vanaf nu ook transporten via het spoor organiseren. ​ Daarnaast ontwikkelde NDQ innovatieve IT-systemen op maat, waardoor snel en foutloos grote volumes kunnen verwerkt worden.”