De haven van Zeebrugge werd door de Russische gasmaatschappij Yamal LNG uitgekozen als bevoorrechte partner voor een dubbele opdracht: enerzijds als transithaven voor LNG-gas richting Azië, en anderzijds voor de bouw van een heuse LNG (liquified natural gas ofte vloeibaar gemaakt gas)-fabriek die finaal in Siberië zal neergepoot worden. Beide opdrachten hebben te maken met de barkoude winters in Siberië. De zogenaamde Yamal-aardgasbel is één van de grootste in zijn soort ter wereld.
“In de zomermaanden worden Aziatische landen rechtstreeks vanuit Siberië beleverd, maar in de winter kan dat niet,” zegt Lieve Dupré namens de haven van Zeebrugge. “Daarom wordt Zeebrugge nu door de Russen gebruikt als transithaven voor LNG-gas richting het Verre Oosten. Onze haven heeft al een lange ervaring met de behandeling van LNG-schepen.” Rond deze tijd komen op de ICO-terminal van Zeebrugge ook onderdelen toe voor de bouw van een heuse LNG-fabriek. De lading wordt vervoerd door de Atlantic Winter, een speciaal schip van 166 meter lang en 14 meter breed. “Vergelijk het desnoods met de assemblage van een lego-doos,” zegt Lieve Dupré. “De fabriek zal hier gebouwd worden en eens afgewerkt met een speciaal ponton vervoerd worden naar de Russische haven van Sabetta. Ook hier is het klimaat cruciaal. In Sabetta kunnen dit soort fabrieken door de barre winters onmogelijk gebouwd worden.” (KC)