De cijfers, afkomstig van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) spreken voor zich. Ter vergelijking de cijfers van de voorgaande jaren: 0,8 miljoen in 2018, 2,73 miljoen in 2019, 2,32 miljoen in 2020, 2,54 miljoen in 2021 en dan quasi een verdubbeling in 2022. Ook andere Europese LNG-havens, onder meer in Frankrijk (6) en in Spanje (4) voerden in 2022 beduidend meer LNG-gas uit Rusland in. Maar alle verhoudingen in acht genomen spant Zeebrugge de absolute kroon wat invoer van Russisch LNG-gas betreft. Het contract dat Fluxys heeft met met de Russische leverancier van LNG-gas loopt in principe nog tot 2040.
Voor wie interesse heeft in net bredere plaatje: Zeebrugge voerde in 2022 vooral LNG-gas in uit Qatar: iets meer dan 10 miljoen kubieke meter, zeg maar ruim dubbel zoveel als uit het Russische Yamal-schiereiland. De VS kwamen op de derde plaats met 3,59 miljoen kubieke meter. Saillant detail: de Franse energiereus Total is voor 20 procent mede aandeelhouder in Yamal.
Het antwoord van Fluxys
Fluxys is verantwoordelijk voor de invoer van al dat LNG-gas. Op de vraag van de VRT of het contract met Moskou mogelijk kan verbroken worden, volgde dit verhelderend antwoord. “Geen enkele klant kan gediscrimineerd worden want we hanteren het principe van een open access faciliteit”, aldus Fluxys. “We zijn ook contractueel gebonden in het kader van de bevoorradingszekerheid.”
Nog dit: Fluxys verdient jaarlijks zo’n 50 miljoen euro aan de invoer van het Yamal LNG-gas uit Rusland. Geld dat grotendeels terecht komt bij de Belgische gemeenten, die hoofdaandeelhouder zijn van Fluxys. Maar dé grote winnaar van het wereldwijd dealen van Russisch LNG- gas is en blijft Rusland zelf natuurlijk. De wereld kijkt toe.