De haven van Zeebrugge heeft zijn jaarbalans 2015 opgemaakt. Daaruit mag blijken dat Zeebrugge als haven voor overslag en inklaren van auto’s nog belangrijker is geworden. Wereldwijd mag de West-Vlaamse zeehaven in deze niche zelfs de nummer één positie claimen. Nooit eerder behandelde Zeebrugge zo’n hoog aantal nieuwe wagens. Dit betekent ook dat Zeebrugge de leiderspositie als grootste autohaven ter wereld nog verstevigt. Maar liefst 2.427.950 miljoen wagens werden er behandeld in de loop van 2015. Dit is een stijging van 10,3 procent ten opzichte van 2014 en van 40 procent ten opzichte van 2012.
Zeebrugge is echter ook meer dan alleen maar auto’s. Ook de hubfunctie is belangrijk. Bijzonder is de versterking van de Scandinavië hub. In totaal is Zeebrugge door 14 diensten verbonden met de Scandinavische landen Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. De rederij Swedish Orient Line (SOL) werd in 2015 actief in de haven met de dienst tussen Zeebrugge en Göteborg, een lijn die vier maal per week aanliep. Op het einde van het jaar werd deze frequentie verhoogd naar vijf maal per week. SOL heeft ook nog een verbinding tussen Zeebrugge en Finland (havens Oulo en Kemi), die in de loop van het jaar ook werd verdubbeld. De lading op deze schepen beperkt zich niet tot papier. 2015 is daarmee het jaar waarin de hubfunctie van Zeebrugge voor Scandinavië trafieken helemaal is doorgebroken.
Goed nieuws kwam er ook uit de hoek van het bulktransport en van de cruises 111 schepen). Als containerhaven heeft Zeebrugge het moeilijk. De containertrafieken liepen in 2015 met 23,8 procent terug (15.624.713 ton). Maersk en MSC verlieten met de moederschepen de haven. In 2016 zal APM zijn containertrafieken consolideren op één dok. Goed nieuws is er tot slot nog over de tewerkstelling in de haven. In totaal zijn er 1.575 havenarbeiders. Ten opzichte van 2014 (1.554), is dat een stijging van 1,4 procent. Joachim Coens, topman van de Port of Zeebrugge, dringt voor dit jaar aan op een nieuwe sluis. (KC/foto P. Henderyckx)