ZEEBRUGGE – Het Brugse havenbestuur onder leiding van Joachim Coens organiseerde samen met Novatrans een businessevent om haar nieuwste logistieke troef in de kijker te zetten: een directe treinverbinding tussen de West-Vlaamse haven en het multimodaal platform in het Noord-Franse Dourges. De link is operationaal sinds februari van dit jaar en opent voor bedrijven ongeziene mogelijkheden richting heel de Hexagoon en zelfs Zuid-Europa.
Vanuit Dourges is er een spooraansluiting naar bestemmingen in het zuiden van Europa, zoals Bordeaux, Avignon, Lyon, Bayonne, Toulouse, Perpignan, Miramas/Marseille/Fos. Vanuit de met Dourges verbonden hub in Parijs is er dan weer aansluiting naar Novara en Turijn in Noord-Italië. Het gaat voorlopig om 3 connecties per week. De goederentreinen komen aan en vertrekken op de terminal van P&O Ferries in de voorhaven van Zeebrugge. Van hieruit zijn er ook shortsea-aansluitingen naar Hull, Middlesbrough (Teesport) en Tilbury in het Verenigd Koninkrijk. Greenmodal Transport en Novatrans treden op als spooroperatoren.
De nieuwe spoorverbinding wordt deels mogelijk gemaakt door Vlaamse subsidies, omdat met deze initiatieven vrachtverkeer van de weg naar het spoor wordt gehaald. Dourges, in de buurt van Lens, is een begrip in de Franse logistieke keten. Er waren reeds ettelijke jaren verkennende gesprekken tussen Zeebrugge en Dourges. Voor West-Vlaamse bedrijven betekent deze ‘brug naar het zuiden’ een hele meerwaarde betekenen.
Venster op de wereld
De haven van Zeebrugge wordt vanaf deze week ook weer een beetje meer mondiaal. Deze week wordt een nieuw venster geopend op de wereld dankzij vier nieuwe verbindingen over zee: naar Azië, Bilbao, Sint-Petersburg en Dublin. Het gaat om containertrafieken, die vertrekken en aankomen op de containerterminal van (het Chinese) Cosco Shipping. Dit is een nieuwe start, waarbij de diepzeetrafieken vanuit Zeebrugge nieuw leven worden ingeblazen.