Lingang site (4)

Zeebrugge krijgt mega logistiek park ‘Made in China’

ZEEBRUGGE - In de haven van Zeebrugge werd de eerste steen gelegd van een state-of-the-art logistiek park van 76.000 m². De Chinese Lingang Group richt zich met dit investeringsproject op alle spelers actief in de Europese import en export over alle continenten.  Als aanvulling op de CSP Zeebrugge Terminal en de uitgebreide hinterlandconnecties, heeft de haven hiermee alle troeven in handen om de deepsea activiteiten verder uit te breiden en te verankeren in Zeebrugge.

 

De Lingang Group, een ontwikkelaar van industrieparken, is gestart met het bouwen van een 76.000m² groot logistiek platform in de haven van Zeebrugge. De site, die wordt opgedeeld in 10 units met elk 10 laad- en loskades en instapklare kantoorfaciliteiten, is een van de grootste logistieke project in West-Vlaanderen. Er wordt ook een containeryard van 22.000 m², een toegangsgebouw met kantoren, parking voor 200 personenwagens, een wachtzone en een drop off-zone voor vrachtwagens voorzien. Lingang richt zich met deze investering op het aantrekken en huisvesten van  internationale logistieke spelers die goederen per container naar Europa invoeren of omgekeerd. De focus ligt daarbij in eerste instantie op e-commerce, automotive en voeding.

Verdere uitbouw deepsea-activiteiten

Voor dit logistieke project zal Lingang samenwerken met de Chinese containeroperator Cosco Shipping Ports (CSP). Cosco nam in 2017 de APM-diepzeecontainerterminal in Zeebrugge over met als doel om het tot Noord-Europese hub uit te bouwen.

De groep zocht een haven met voldoende capaciteit, een goede ma­­ritieme toegankelijkheid, een hoge productiviteit en een gunstige ligging ten opzichte van de markten om in te investeren. De keuze viel op Zeebrugge, omdat deze als kusthaven over al deze troeven beschikt. Sinds de overname heeft CSP aanzienlijk geïnvesteerd in de terminal, met als resultaat een jaarlijkse groei van 30% van de deepsea-containerdiensten, waardoor Zeebrugge opnieuw op de internationale containerkaart staat. De ontwikkeling van een logistieke cluster sluit volledig aan bij de ambitie om extra containertrafiek aan de CSP Zeebrugge Terminal te binden.

Project in twee fasen

Naar verwachting zal de site in augustus 2022 worden opgeleverd. Lingang heeft naast deze site van 15 hectare a nog een optie voor de ontwikkeling van 15 hectare extra. Dit zal in een tweede fase worden ontwikkeld, waarbij ook een rechtstreekse spooraansluiting met een aftakking tot in het magazijn is voorzien.

Voorbeeld Europa-China

 “Dit investeringsproject, dat van een ongeziene omvang is, is voor de haven van Zeebrugge een schot in de roos”, aldus Tom Hauteliet, CEO van de haven. “Het platform is de perfecte aanvulling op het CSP deepsea-containerplatform en onze uitstekende hinterlandconnecties en zal een belangrijke bijdrage leveren aan het uitbreiden en verankeren van onze deepseadiensten. Daarmee versterken en bestedingen we onze rol als gateway voor internationale goederenstromen. Het is een schitterend voorbeeld van een win-win samenwerking tussen China en Europa.”

Volgens Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur  heeft Zeebrugge als kusthaven alle capaciteiten om een hoofdrol te spelen op het gebied van deepseadiensten. “We zijn dan ook zeer tevreden dat Lingang met dit grootse project voor Zeebrugge heeft gekozen”, aldus De fauw. “Zij beheren in de Shanghai regio meer dan 2 miljoen m² logistieke faciliteiten in distributiezones en brengen hiermee de knowhow en ervaring om wereldspelers naar Zeebrugge te halen. Ik ben er van overtuigd dat dit logistieke platform onze economische positie, wereldwijd en in de regio, aanzienlijk zal versterken.”