ZEEBRUGGE – Het Zeebrugse havenbestuur heeft zijn intermediaire cijfers bekend gemaakt en die zijn verrassend bemoedigend, al zeker in een COVID-jaar. De nieuwe CEO Tom Hautekiete hoopt dat de haven dit jaar zonder al te veel scheuren doorkomt.
De cijfers van het derde kwartaal bevestigen de sterke koers die Zeebrugge vaart in de woelige tijden die het COVID-tijdperk kenmerken. Hoewel de wereldwijde Covid-19-crisis duidelijk voelbaar is in bepaalde sectoren, blijft het globale cijfer positief. Het totale tonnage aan overgeslagen goederen klimt met 6,1 procent. De sectoren containers (+ 10,9 procent), vloeibare bulk (+42 procent) en vaste bulk (+33 procent) pronken met een mooie plus. Andere subsectoren hebben het dan wel weer moeilijk. Dat is het geval voor ro-ro trafiek (- 20 procent), voor auto’s (- 32 procent) en stukgoed (- 31 procent).
Een lach en een traan
De roll-on/roll-off trafiek in de haven van Zeebrugge krijgt het hard te verduren tijdens deze coronacrisis. De auto-industrie kent een terugval, waardoor het behandelen van nieuwe wagens in de haven van Zeebrugge 32,4 procent daalt. Dit cijfer weegt op de totale roro-trafieken. De sector eindigt na negen maanden op een verlies van 19,9 procent ten opzichte van vorig jaar. (totaal tonnage: 9.934.693)
De containertrafiek kent een groei van 10,9 procent tot een totaal volume van 13.049.293 ton. Behalve een beperkt aantal deepsea annuleringen omwille van de COVID-19-crisis, is er geen verlies in de containersector. Zowel de deepsea diensten, de shortsea diensten als de estuaire vaart noteren groei, respectievelijk +65,7%, +22,9% en +58%. De vloeibare bulk stijgt met 42,1 procent tot 10.401.855 ton. Het aandeel LNG noteert nog steeds records: 86,8 procent groei in de voorbije negen maanden. (totaal volume LNG: 9.178.173 ton). Het stukgoed daalt met 31,1 procent tot 473.139 ton. De afgelopen jaren is er een graduele daling zichtbaar in het stukgoed. Dit heeft te maken met de switch in de verscheping van papierproducten, namelijk van stukgoed naar containers. De vaste bulk stijgt met 33,5 procent tot 1.291.549 ton. Infrastructurele werken in de haven en in de regio drijven de volumes zand en grint op. (+34%) Ook de cijfers wat betreft het behandelen van veevoeders gaan sterk omhoog. (+68,5%)
Finaal is er nog het passagiersvervoer. Dat ligt nagenoeg stil omwille van de huidige restricties op reizen. Zo kwam er na 11 maart geen enkel cruiseschip meer langs en ook op de ferryschepen is het aantal passagiers beperkt. P&O wil ook de route naar Hull schrappen, al komt daar bewaar tegen.
Optimisme is een morele plicht
Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge, blijft niettemin optimistisch: “De meeste sectoren in Zeebrugge leveren goede resultaten ondanks de globale uitdagingen die Covid-19 met zich meebrengt. De autosector zal het de komende maanden nog steeds moeilijk hebben, waardoor we het verlies van het voorjaar vermoedelijk niet meer zullen kunnen goedmaken. We verwachten in het laatste kwartaal van 2020 wel nog een heropleving van de cijfers in de roro-trafieken omwille van de nakende Brexit en de stocks die vooraf nog zullen worden aangelegd in het Verenigd Koninkrijk.