“Strategie vormde altijd de rode draad”, zeggen de zaakvoerders. “We staan klanten bij om als bedrijf of als merk te evolueren. Het strategisch merkenteam van comma gaat in cocreatie met de klant op zoek naar antwoorden en vertaalt dat in concrete acties. In dat proces krijgt aandacht voor mens en milieu steevast een centrale plaats. Dat bleef niet onopgemerkt en met het prestigieuze B Corp-label wordt comma nu een voorbeeld voor andere bedrijven die in 2023 de SDG’s van de Verenigde Naties willen halen.”
Internationale label voor duurzaam en sociaal ondernemen
Van bij de start besteedt comma grote aandacht voor mens en milieu en werken ze actief rond corporate social responsibility (CSR). En die CSR gaat over véél meer dan zonnepanelen leggen of papier recycleren, ook al doen ze dat natuurlijk ook. Met hun deelname aan het Charter Duurzaam Ondernemen van VOKA zitten de 5 P’s (People, Planet, Prosperity, Partnership en Peace) al lang stevig verankerd in het bedrijf.
Omdat comma voelde dat het in de CSR-materie erg sterk stond, wilden ze graag het prestigieuze B Corp-label behalen. Want B Corp is dé referentie waaraan veel internationale bedrijven zich spiegelen. Het label wordt niet zomaar toegekend, maar legt heel strenge voorwaarden op. Het proces voor het behalen van het B Corp-label is dan ook van lange duur. Werkelijk elk aspect van bedrijfsvoering wordt onder de loep gelegd (waaronder customer stewardship, milieubeheer, economische impact, diversiteit, loopbaanontwikkeling, financiële zekerheid etc.) via gerichte vragen gesteld en het voorleggen van de nodige bewijsstukken.
Op basis van dat onderzoek krijgen bedrijven een score en enkel wie meer dan 80 behaalt, mag zich B Corporation noemen. Die score wordt trouwens elke drie jaar kritisch herbekeken en het is de bedoeling om steeds hoger te scoren, want een B Corp-bedrijf moet als voorbeeld en inspiratie voor de wereld fungeren. Momenteel zijn er over de hele wereld slechts 8.605 bedrijven die het B Corp-label mogen dragen, waarvan 86 met hoofdkwartier in België. Comma behaalde maar liefst een score van 92,9.
“We zijn het eerste en tot nog toe enige strategisch marketingbedrijf in België dat succesvol alle certificatiestappen doorliep”, aldus Greetje Demuelenaere. “Met onze opgedane ervaring van de doorgedreven B Corp-procedure kan comma nu nog beter klanten begeleiden die zichzelf tot doel stelden om de 2030 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties te behalen.”