Er wordt in het persbericht over de overname geen bedrag bekend gemaakt. Wel bekend is dat Vision Healthcare nu goed is voor om en bij de 200 miljoen euro aan omzet, en dit dankzij de inbreng van Sensilab (44 miljoen euro). Via Sensilab wordt een grote stap voorwaarts gezet in diverse Oost-Europese landen, maar evenzeer in West-Europa. Sensilab wist in de loop der jaren een sterke marktpositie op te bouwen.
Sensilab, met standplaats Ljubljana, is gespecialiseerd in vitaminen, sportvoeding en vermageringsproducten. Het produceert die voor een deel zelf, ook voor derden. Het bedrijf, dat in handen was van enkele individuele aandeelhouders, verkoopt zijn producten in 17 landen en heeft vooral sterke posities in Duitsland, Slovenië, Italië en Spanje. Qua verkoop hanteert Sensilab een duo strategie: online en offline. Het staat onder meer sterk in advertenties en de verkoop via digitale weg, zoal via Facebook. In zijn thuismarkt heeft het Sloveense bedrijf een tiental eigen winkels in shoppingcentra.
Ambities blijven
Dankzij de overname klimt de omzet van Vision Healthcare met zo’n 44 miljoen euro naar meer dan 200 miljoen euro en de brutobedrijfswinst (ebitda) naar meer dan 30 miljoen. Vision Healthcare krijgt er in een klap 300 medewerkers bij en stelt voortaan zo’n 700 man te werk. Yvan Vindevogel legt met Vision Healthcare de lat behoorlijk hoog. Dit jaar nog hoopt hij op 300 miljoen euro omzet. Het nieuwe jachtgebied bevindt zich nu in Scandinavië.
Vindevogel zocht en vond eind 2019 een kapitaalkrachtige partner om de groei van het bedrijf te versnellen. Het Amerikaanse durffonds Avista bleek met 50 procent de gedroomde partner in zijn verhaal. Yvan Vindevogel kan ook rekenen op steun vanuit West-Vlaamse hoek, zoals van Filip Balcaen en de families Claeys, Desimpel en De Clerck, die tekenen voor minderheidsparticipaties.