Vindevogel Yvan nieuw 20

Yvan Vindevogel tekent samen met Britse investeringsfonds CVC voor miljardendeal

KORTRIJK - De Kortrijkse ondernemer Yvan Vindevogel heeft zijn participatie (10 procent) in Cooper-Vemedia opgeschroefd tot een niet nader bepaald bedrag. Feit is dat hij nu 'incontournable' wordt als sterke man aan boord. Hij kocht destijds (2002) het van origine Nederlandse bedrijf uit handen van Solvay, deed het groeien en verkocht het daarna ook weer aan grote investeringsgroepen, maar bleef ook een minderheidsbelang aanhouden. Nu wordt hij opnieuw belangrijker bij de in Europa sterk groeiende OTC-speler, met hulp en de noodzakelijke steun van het machtige Britse en wereldwijd actieve fonds CVC. Aan de deal hangt een prijskaartje van 2,2 miljard euro. Yvan Vindevogel bevestigt de aankoop aan onze redactie.       

Verkoper van dienst is het machtige Britse private equity fonds Chartehouse, dat af wilde van zijn participatie in Cooper-Vemedia. Charterhouse tekende voor de overgrote meerderheid van de aandelen, en de Kortrijkse ondernemer tekende nog altijd voor 10 procent van de aandelen. Nu groeit dat aandeel, zij het dat de juiste waardeverhoudingen met CVC niet worden meegedeeld. Cooper-Vemedia, goed voor zo’n 500 miljoen euro  omzet dankzij enkele bekende en krachtige OTC-merken, wordt door marktanalisten wel eens het kleine broertje genoemd van Omega Pharma (dat destijds ook door Yvan Vindevogel werd gesticht). Nu de deal rond is, worden groter ambities uitgesproken. Yvan Vindevogel heeft met Cooper-Vemedia de ambitie om ook in China en de VS door te breken.  

Aantrekkelijke bruid

Cooper-Vemedia is in de eerste plaats een specialist in OTC-middelen (over the counter-geneesmiddelen ofte geneesmiddelen zonder voorschrift), die 50 procent van de portefeuille uitmaken. Verder bevat het aanbod van Cooper-Vemedia ook nog cosmeticaproducten, vitaminesupplementen en medische hulpmiddelen. Met 300 verschillende merken, waaronder een aantal blockbusters, is Cooper-Vemedia een aantrekkelijke bruid voor investeerders zoals CVC, dat volgens insiders over een portfolio beschikt van ruim 22 miljard euro. De zwaartekracht van het dossier Cooper-Vemedia wordt niet alleen aangetoond door het prijskaartje dat er aan vast hangt (2,2 miljard euro) maar ook door het feit dat het gereputeerde Rotschild & Co werd ingeschakeld om het pad te helpen effenen.

Groeipad

Cooper-Vemedia is destijds groot geworden onder de vleugels van Yvan Vindevogel. In april 2018 zorgde Vindevogel nog voor een stunt door twaalf OTC-producten van het Franse merk Sanofi toe te voegen aan de portefeuille. Het ging toen onder meer om producten in de dermatologie, in de wellbeing en in de oogverzorging. De producten in kwestie worden nu al wereldwijd verkocht. Volgens Vindevogel waren de nieuwkomers erg complementair aan het alreeds bestaande aanbod. De deal met Sanofi kwam toen tot stand mits de medewerking en de inbreng van het Londense private equity huis Charterhouse Capital Partners. Het is deze laatste speler die nu zijn aandelenpakket overlaat aan de tandem CVC-Vindevogel.

Bij Cooper-Vemedia werken om en bij de 700 mensen voltijds. Het OTC-bedrijf is uitgegroeid tot een onafhankelijke internationale speler waar niemand nog kan naast kijken.