Ysco Milcobel overname

Ysco komt definitief in Amerikaanse handen terecht

LANGEMARK - Zuivelcoöperatie Milcobel heeft woensdag de succesvolle afronding aangekondigd van de verkoop van haar dochteronderneming YSCO aan het Amerikaanse Davidson Kempner Capital Management LP, ondersteund door Afendis Capital Management als operationele partner. Onder meer de ijsfabriek van Ysco in Langemark paste niet langer in de basisstrategie van Milcobel. YSCO is een toonaangevende private label ijsproducent in Europa, met productiefaciliteiten in België en Frankrijk. Het bedrijf werkt nauw samen met grote Europese retailers om hun huismerkijsproducten te ontwikkelen en te produceren en distribueert jaarlijks ongeveer 190 miljoen liter ijs.

Deze transactie sluit naadloos aan bij de door Milcobel uitgezette strategie om zich volledig te richten op haar kernactiviteiten in zuivel, meer bepaald premium zuivelingrediënten (zoals mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter en room), consumentenproducten (waaronder bekende kaasmerken als Brugge Kaas en private label kaas), en distributie.

Onderdeel van deze strategie is ook de aangekondigde voorgenomen fusie met FrieslandCampina, waarmee Milcobel een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie wil vormen.

Operatie met opbrengsten

De opbrengsten uit de verkoop van YSCO zullen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langetermijnschulden. Hierdoor wordt directe waarde gecreëerd voor de leden-melkveehouders van Milcobel.

ovendien profiteren de leden-melkveehouders rechtstreeks van de verkoop via een extra getrouwheidspremie van 3 euro /100 liter geleverde melk: 1,5 euro/100 liter over de liters van 2024 en 1,5 EUR/100 liter over de geleverde liters van 2025.