BESELARE – Je bent jong en je wilt wel wat. Ondernemen bijvoorbeeld. Aangestoken door die microbe wagen ‘youngsters’ Louis Thiers en Thomas Coene zich aan een groot avontuur. Na een goed doorwrochte zoektocht nemen ze de bestaande kmo Partyspace over. Ilse Vieren en Nikolas Dejonckheere verkopen de aandelen van hun eigen bedrijf.
Partyspace, gelegen in Beselare, is gespecialiseerd in de ontwikkeling en het aanbieden van snel opzetbare tenten, toebehoren en promotiemateriaal dat gemakkelijk transporteerbaar is. Klanten zijn zowel professionele gebruikers als particuliere afnemers. Het nichebedrijf werkt met tien mensen, inclusief de vroegere eigenaars Ilse Vieren en Nikolas Dejonckheere. De verkopers waren op zoek naar een overnemer en kregen in hun hele parcours begeleiding van Bruno Vervisch, expert in dergelijke materies met zijn bedrijf ‘Overnamebegeleiding Vervisch’ uit Kortrijk.
Louis Thiers, handelsingenieur van vorming, kreeg de smaak van het ondernemerschap te pakken van thuis uit (de familie Thiers van Unilin) en als mede oprichter van een start-up in Nederland, waarna hij aan de slag ging als zelfstandig adviseur voor start-ups bij het zoeken naar financiering bij The Harbour in Gent. Thomas Coene studeerde handelswetenschappen en was bij wijze van eerste ervaring actief als sales manager Noord-Amerika voor Verstraete IML uit Maldegem. Ook hij kreeg de zin om te ondernemen met de paplepel mee: zijn vader is Alex Coene, top kaderlid bij Roularta.
One-stop-shop
Bij Partyspace verdelen beide youngsters de taken. Louis Thiers zal alles opvolgen wat betrekking heeft op financiën, operationeel en aankoop. Thomas Coene zal instaan voor verkoop en marketing. “In principe kan iedereen klant zijn”, zeggen de nieuwe eigenaars van Partyspace. “Momenteel koopt 10% als particulier en komt 90% door professionele verkoop. Deze laatste groep kan opgesplitst worden in allerlei bedrijven en in overheidsinstanties zoals steden en gemeenten of brandweer en politie. Export is ook een belangrijk gegeven met alreeds 15 EU-landen op de teller, waarvan de belangrijkste afzetmarkten Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk zijn. Het is zeker de bedoeling om verder te groeien in Europa met het uniek concept van Partyspace. Dit bedrijf mag zich uniek noemen omdat het een ‘one-stop shop’ is: het heeft het grootste aanbod van tenten en toebehoren op voorraad, waardoor klanten gemakkelijk alles in één stap kunnen bestellen.”