Xavies V2 © KarlBruninx (1)

Xavies blijkt een snelgroeier op de granolamarkt

KOEKELARE - Op amper zes jaar tijd is XAVIES’ - het bedrijf van Xavie Battel - uitgegroeid van een kleine underdog tot een toonaangevende speler in de Belgische granolamarkt. Met de focus op gezonde én heerlijke producten heeft de start-up niet alleen een trouwe fanbasis opgebouwd, maar ook de verwachtingen van de markt ruimschoots overtroffen.

De granola van XAVIES’, gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten en een laag suikergehalte, blijft zichzelf onderscheiden door een groei die de hele markt voorbijstreeft. Vorig jaar was XAVIES’ goed voor een indrukwekkende groei van 30%, terwijl de granolamarkt als geheel slechts 13% vooruit ging.

Vandaag zijn de West-Vlaamse producten te vinden bij grote nationale retailers zoals Delhaize en Spar, én bij verschillende lokale winkels.

Meer energie

“Voordat ik mijn eigen granola begon te maken, waren er vaak periodes waarin ik mij futloos voelde en weinig energie had”, aldus Xavie Battel. begint Xavie. Op oudejaarsavond 2012-2013 nam ze een radicaal besluit dat niet alleen haar leven, maar ook dat van vele anderen zou veranderen. Vanaf dat moment besloot ze om geen verwerkte suikers meer te eten, een keuze die haar energieniveau aanzienlijk verhoogde. “Toen ik de boterhammen met choco links liet liggen, voelde ik me plots zoveel energieker”, aldus de zaakvoerster.

Dit was het begin van haar missie om een gezond alternatief te bieden voor het traditionele, vaak suikerrijke ontbijt. Haar inspiratie voor granola vond ze in een boek over muesli, waarna ze begon te experimenteren met verschillende recepten. “Een jaar eerder had ik in de VS al eens granola geproefd, maar ik wist toen nog niet precies wat het was. Het was geen cruesli en ook geen muesli, maar iets er tussenin, en ik vond het heerlijk.”

En dus begon Xavie thuis zélf granola te bakken, zonder toegevoegde suikers, want die wilde ze niet meer. “Toen ik daarmee begon, kreeg ik een enorme energieboost”, zegt ze. “Al moest ik de eerste tien dagen toch echt afkicken van de suiker.”

Missie richting gezond

Haar achtergrond als productontwikkelaar en opleiding als industrieel ingenieur in de voedingsindustrie waren cruciaal voor het succes van XAVIES’. Vandaag staat de productlijn garant voor zijn rijke texturen en diepe smaken, een direct gevolg van
Xavies passie en toewijding aan kwaliteit en gezondheid. Haar finale doel blijft onveranderd: gezondheidsbewuste consumenten een
gemakkelijke en gezonde optie geven bij het ontbijt.