roularta bouckaert

Xavier Bouckaert (Roularta) houdt pleidooi voor de klassieke media

ROESELARE - Xavier Bouckaert, de CEO van het beursgenoteerde Roularta Media Group, heeft een opvallend betoog gehouden pro de klassieke media. In een en dezelfde beweging hekelt hij ook de relatie met de openbare omroep, die vooral aan concurrentievervalsing doet, mét steun en medeweten van de overheid.      

Xavier Bouckaert deed zijn verklaringen in de ochtendkrant De Zondag. “We hebben rijk medialandschap in Vlaanderen met vier grote private spelers”, aldus Bouckaert. “Is het dan nodig dat de overheid een vijfde speler financiert die ongeveer hetzelfde doet? De VRT krijgt elk jaar 241 miljoen euro subsidie. dat is ongezonde concurrentie. Ik ben principieel niet tegen een publiek mediabedrijf maar vraag wel terughoudendheid op de advertentiemarkt. Deze markt is al ontwricht door techgiganten zoals Facebook en Google. Zij werven advertenties maar houden zich niet aan onze spelregels inzake privacy en op vlak van data. Ze gebruiken ook gratis onze content.”

De consument beslist

Volgens Bouckaert zal het de consument zijn die zal bepalen hoe de media evolueren. “Onderzoek toont alvast aan dat de consument in coronatijden vooral de klassieke media vertrouwt”, aldus de CEO van beursgroep Roularta. “Dat doet deugd. Wij brengen kwaliteit. Deze tijd van fake news is eigenlijk een opportuniteit: de klassieke media krijgen de kans om het verschil te maken en ze doen dat ook. Een medium als Facebook draagt bijvoorbeeld geen enkele verantwoordelijkheid voor de inhoud op haar platform. Dat zorgt voor een juridisch vacuüm met verregaande gevolgen.”