KUURNE – “Ik was vandaag verbouwereerd toen er arbeidsinspectie langskwam.” Aan het woord is Ralph Rogge, manager van de in Kuurne gevestigde kmo Xalu en al decennia lang actief in het ondernemersleven. Dat bedrijf (25 tot 30 medewerkers) is gespecialiseerd in het bewerken en behandelen van aluminium en heeft een grote diversiteit aan klanten. Naast het bewerken van aluminium kunnen zij voor hun klanten ook poederlakken, anodiseren of assembleren. In veel gevallen produceert Xalu het productontwerp van klanten van begin tot einde.
“Wij weten momenteel niet wat we moeten doen met de corona toestanden”, aldus Ralph Rogge. “Kunnen we open blijven, komt er een lockdown, en indien we open blijven zal iedereen blijven werken (7 mensen afwezig vandaag), wie zal thuis blijven voor de kinderen, zullen de klanten betalen, wat als de bedrijfsleider zelf ziek wordt, kunnen we blijven leveren, kortom er zijn zoveel scenario’s dat je onmogelijk op alles voorbereid kan zijn. Stress dus, en dan komt de arbeidsinspectie even langs omdat er een interimwerker een paar weken terug een klacht ingediend heeft, alsof wij daarop nu zitten te wachten.”
Het belang van ondernemers
Ralph Rogge zegt dat hij het overheidsoptreden grondig moe is. “De laatste jaren ben ik zo getreiterd geweest door deze instanties dat dit de druppel was die de emmer deed overlopen”, aldus de manager. “Mijn voornemen voor 2020 was dan ook: vanaf nu treitert er mij niemand meer. Als we de opdeling van België bekijken, in grote lijnen, tellen we 20% ambtenaren, 20% op pensioen, 20% schoolgaand, 5% langdurig zieken en nog wat werkelozen. Met andere woorden: zowat 30% van de bevolking moet alles opbrengen om de rest te betalen, en die 30% wordt aangestuurd door een paar procent bedrijfsleiders. Alles hangt dus af van die zeldzame soort , en laat het nu net wel die zijn die continu het leven zuur gemaakt worden. Ik wil wat respect in plaats van getreiter, en ik vermoed dat ik niet de enige ben. Wat nu gebeurde is een bevestiging dat het louter om getreiter gaat , zonder ook maar rekening te houden met welke problemen bedrijfsleiders momenteel te kampen hebben.”
Houd de moed, het komt goed
Hoe moeilijk de tijden ook zijn, het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Dat is althans de mening van Kurt Ostyn, marketing expert. Hij maakte er, specifiek bestemd voor ondernemers, een podcast over met de veelzeggende titel: Houd de moed, het komt goed. De podcast (17 minuten) is hier te raadplegen.
info podcast https://anchor.fm/kurt-ostyn/episodes/Houd-moed–Het-komt-goed-ebjl61