Het Coca Cola X-Mas Tournament, het grootste basketbaltornooi van Europa voor jongens en meisjes tussen 13 en 18 jaar, groeide in zijn tiende editie uit tot een groot succes. Liefst 1.200 jongeren uit meer dan twintig landen kwamen in het zuiden van West-Vlaanderen voor drie dagen langs om er aan sport te doen. Voor Belgische clubs is dit een ideale kans om zich te meten met leeftijdsgenoten van andere landen. In de hoogste categorie “jongens” werd Israël winnaar, Belgrado verliezer. In de hoogste categorie van de meisjes haalde Duitsland het van de nationale ploeg van België.
Het X-Mas Tournament is een privé ondernemersinitiatief, in samenwerking met lokale basketbalclubs en honderden vrijwilligers. Dat het tornooi zo’n reputatie heeft verworven in eigen land en in het buitenland -tot in de VS, Canada, Israël en Rusland toe- is mede te danken aan een aantal overheden (Vlaamse overheid, provincie West-Vlaanderen, de stad Kortrijk) maar ook aan de grote inbreng van West-Vlaamse bedrijven die grote visibiliteit krijgen en waarvan de naam via de sociale media en internet (live streaming) letterlijk de wereld rond gaat. Onder de West-Vlaamse bedrijven een hele reeks grote namen en dynamische kmo’s zoals ADMB, Alpro, Floralux, Waelkens, Jules Destrooper, G&V, Stadsbader, Veran Classic, brouwerij Vanderghinste, projectontwikkelaar POC, Peter Callant Verzekeringen, Linety Belgium, Bouncewear, Poppies, Willy Naessens, drukkerij Jo Vandenbulcke, advocatenkantoor Stefaan De Geeter, Epacco, Optima, advieskantoor Peter Hanssens, DVA, Konvert Interim, Noël Tours, Groep NBA, Accofisc, Fleximmo, Devos Capoen, De Mailingman, Stefaan Coucke, Aqualic, Buvaport en Eres. Ook de hogeschool Vives, telecombedrijf Proximus, frisdrankenmultinational Coca Cola of banken (zoals KBC en BNP Paribas Fortis) steunen het tornooi volledig. In marge van het tornooi wordt voor de bedrijven ook een businesseminarie en een uitgebreid netwerkmoment georganiseerd.
Voor de hotels uit de regio is dit ook een buitenkans om tijdens een kalmere periode (tussen Kerst en Nieuwjaar) hun kamers te vullen. Lokale slagers of traiteurs moeten drie dagen lang de hongerigen spijzen, en de lokale middenstand, de Horeca of K in Kortrijk heeft aan de buitenlandse delegaties ook welgekomen shoppers. Kortom: het X-Mas Tournament heeft niet alleen sportieve waarde, maar heeft ook een grote economische component die Kortrijk ook op de internationale kaart zet. (KC)