De Clerck Wijnen foto Bert en Emanuelle

Wijnen De Clerck wil offline en online perfect met elkaar verzoenen

KORTRIJK – Succes in het ondernemerschap lees je in de eerste plaats af van iemands aanpassingsvermogen. De uitspraak is van topondernemer Philippe Vlerick en is best toepasselijk op wat Wijnen De Clerck de voorbije weken voor elkaar bracht. Omturnen en bijschaven van het businessmodel, zonder de goede elementen van de puzzel overboord te gooien. Ofte een handige en slimme verzoening van offline en online, met daar bovenop een niet alledaagse uitbreiding in eigen infrastructuur. Want na elke crisis ontstaat er een even dringende heropleving, toch?

“Als wijnhandel worden we niet gespaard in deze crisis”, opent Bert De Clerck die het familiebedrijf van zijn ouders (Paul en Bernadette De Clerck-Debusschere) in de tweede generatie verder zet en met bravoure uitbouwt. Samen met zijn zus Emmanuelle, schouder aan schouder. “Meer dan zestig procent van onze omzet realiseren we met onze horeca klanten. Deze is van dag op dag volledig weggevallen. Ook bij onze particuliere en B2B klanten voelen we een belangrijk volume verlies door het schrappen van communies, trouwfeesten, BBQ’s, enzovoort. Mensen moeten thuis blijven en liefst binnen hun bubbel. Gelukkig was er nog onze eigen en uitgebreide winkel. Vele mensen hebben gedurende de lockdown thuis genoten van een lekker glas wijn en vele kelders zijn intussen leeg. De laatste weken hebben we dan ook uitzonderlijk goed gewerkt met de particulieren.”

Zilveren randje

Zoals elke crisis heeft ook deze een louterend effect. Elke donkere wolk heeft immers een zilveren randje, zoals ondernemers weten. Bij Wijnen De Clerck bestond dat zilveren randje in een opmerkelijke stroomversnelling van de online activiteiten. “We hebben al enkele jaren een zeer gebruiksvriendelijke en technisch sterke webshop die op maat geschreven werd”, vertelt Bert De Clerck. “Aangezien de mensen plots niet meer buiten konden komen, hebben we online vanaf dag één sterk geactiveerd en de resultaten zijn zeer positief. De kleine omzet die we online deden is in twee maanden meer dan vertwintigvoudigd. Deels organisch, deels door creatieve promotie acties (die succes kenden) maar voornamelijk ook door nieuwe klanten te bereiken via onze sociale media. De in deze materie gespecialiseerde start-up Pacemaker staat ons hier zeer goed in bij. We hebben de smaak inmiddels goed te pakken en zijn van plan om hier in de toekomst sterk op in te zetten.”

Op zoek naar een Château Mouton Rothschild

In crisistijd moet je durven anti-cyclisch te investeren. Ook dat wordt aan de Vlerick School wel eens meegegeven als ‘een gouden raad van Tante Kaat‘ en dat is exact ook wat Wijnen De Clerck dezer dagen doet. De al vrij aantrekkelijke ‘wijntempel‘ aan de rand van Kortrijk wordt nog uitgebreid met een nieuw magazijn van drieduizend vierkante meter. Om het online verhaal verder vorm te geven. “De oorspronkelijke plannen worden nu herbekeken om het online verhaal perfect te kunnen integreren”, zegt Bert De Clerck. “Dit betekent dat er zowel moet geïnvesteerd worden in informatica als in logistiek. Naast klassieke leveringen aan de eindklant willen we onze service in het uitleveren van op maat gemaakte geschenken en pakketten verder uitbreiden. Dit zowel voor particulieren als voor bedrijven. We hebben de kennis en ervaring om dit perfect op te volgen. De grootste uitdaging zal er in bestaan om online de beleving, de kennis en de perfecte opvolging te kunnen verzekeren zoals we al vele jaren doen in onze uitgebreide winkeletalage. Maar we zijn er klaar voor. Om ons online verhaal wat meer onder de aandacht te brengen voorzien we vanaf donderdag 28 mei voor Vaderdag smakelijke proefpakketten waarbij je ook kans maakt op een fles Château Mouton Rothschild.”

info: www.wijnendeclerck.be