DIKSMUIDE – Op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort zal nog een jaar lang een vanop afstand bestuurde onbemande duwbak grond vervoeren. Het gaat om een vaartuig van aannemings- en milieubedrijf Group De Cloedt, die de technologie inzake onbemand varen uittest. Deze week gingen de testen van start en heeft Vlaanderen een Europese primeur te pakken. De Vlaamse Waterweg verleende op basis van recente Vlaamse regelgeving toestemming voor deze testvaarten.
De eerste zelfvarende duwbak zal grond van Diksmuide naar Oostende vervoeren. Een traject, met weinig andere trafiek en daarom een ideale testcase. De eerste weken zal weliswaar nog een schipper aan boord zijn, wat het mogelijk maakt om in te grijpen wanneer nodig, ervaring op te doen en bij te stellen waar nodig.
Pas wanneer er uitvoerig getest is, zal de schipper het schip volledig vanop afstand besturen. Daarvoor ruilt hij zijn plaats aan boord in voor een centraal controlecentrum aan de wal.
“In de eerste fase wordt de technologie getest met bemanning aan boord”, zegt Patrick Degryse, voorzitter raad van bestuur van Group De Cloedt. “Zo kan de schipper steeds de controle over het vaartuig overnemen. Na voldoende testen zal het schip onbemande testvaarten doen. Dit houdt in dat een schipper/operator in het controlecentrum de duwbak manueel zal besturen waarbij hij zowel bestaande navigatiehulpmiddelen als nieuwe technologie ter beschikking heeft om een veilige vaart te garanderen.”
Volledige uitrusting
Het schip zal te volgen zijn via het Automatische Identificatie Systeem en automatisch een maximale snelheid van 6 km/u aanhouden. De technologie waarmee het vaartuig wordt aangestuurd, werd ontwikkeld en geïntegreerd door Seafar. In het Shore Control Center van Seafar in Antwerpen geven camera’s de schipper/waloperator een 360°-zicht. Zogeheten LIDAR-technologie scant de omgeving rond het schip, zodat de waloperator alles rondom zijn vaartuig nauwkeuriger dan ooit kan inschatten. Op strategische plaatsen hangen luidsprekers en micro’s waardoor de bestuurder geluiden of boodschappen van de binnenvaartbegeleiders hoort en erop kan reageren. De veiligheid bij deze testvaarten waarborgen is een prioriteit en daartoe werden de nodige voorzieningen getroffen.
Internationale primeur
De recent aangepaste regelgeving in Vlaanderen maakte deze testvaarten mogelijk en zorgt voor een internationale primeur. De Vlaamse Waterweg creëerde als eerste waterwegbeheerder in Europa een kader dat Smart Shipping toelaat. Het testgebied voor geautomatiseerde en autonome vaartuigen omvat het volledige netwerk van De Vlaamse Waterweg. De test loopt van 13 november 2019 tot 13 november 2020.
“De Vlaamse Regering zet sterk in op innovatie. Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Met het testen van onbemand varen bieden we een veelbelovend toekomstperspectief aan om het commercieel gebruik van de kleine waterwegen in Vlaanderen te stimuleren. Dit proefproject illustreert het belang en de mogelijkheden van innovatie in de binnenvaart.”