Voka West-Vlaanderen, Vluchtelingenwerk Vlaanderen en Adecco starten met een pilootproject om vluchtelingen op te leiden en een opstap naar werk aan te bieden. De organisaties gaan de digitale vaardigheden van vluchtelingen aanscherpen zodat ze aan de slag kunnen gaan in West-Vlaamse kmo’s. Voor het project werden al verschillende geïnteresseerde vluchtelingen aangesproken. Op maandag 23 mei vond bij Voka West-Vlaanderen een eerste kennismakingssessie plaats met speeddating en screening. Vijftien vluchtelingen werden meteen geselecteerd om de opleiding “Digitaal atelier” van Google te volgen. “Er zijn in onze provincie heel wat vluchtelingen, zegt Veerle De Mey van Voka West-Vlaanderen. “Velen van hen zijn van plan om hier te blijven en een nieuw leven op te bouwen. Ook bedrijven willen zich engageren om die mensen op te vangen, op te leiden en werk aan te bieden. Vandaar dat we met Voka onze schouders onder dit project hebben gezet.”
Digitaal Atelier van Google is een intensieve en gespecialiseerde cursus van in totaal 18 uur (6 keer 3 uur). De geselecteerde kandidaten zullen er alles leren over websites, webhosting, sociale media, analytics, webmarketing,… en hoe die digitale tools ingezet kunnen worden in de marketingstrategie van een bedrijf of organisatie. Na de opleiding zullen de deelnemers 2 tot 4 weken stage volgen bij West-Vlaamse bedrijven, om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen. Adecco Group Belgium zorgde voor de selectie van de deelnemers aan de opleiding. “Onze selectieverantwoordelijken gingen vooral op zoek naar gemotiveerde mensen met talenkennis, handig zijn met een computer en smartphone en communicatief erg vaardig zijn, aldus Nico Reeskens namens Adecco. “Kandidaten die bovendien kennis hebben van HTML, IT of web development hadden een streepje voor.”
Als het project positief geëvalueerd wordt, zal het uitgerold worden in heel Vlaanderen. (KC)