KORTRIJK – Wat passie voor bier niet allemaal kan teweegbrengen. Nadat Agristo en De Watergroep eind maart hun project rond duurzaam watergebruik bekend maakten, zagen H.O.P. en Brouwerij Toye in het gezuiverde Leiewater nog een mooie toepassing. Het resultaat: O’ De Lys, een uniek biertje van 5,5 procent op basis van gezuiverd Leiewater.
Begin 2018 is Agristo gestart met het inzetten van gezuiverd Leiewater in haar productieproces. Het Leiewater, gecapteerd door De Watergroep, wordt in de waterfabriek op de site van Agristo opgewaardeerd tot drinkwaterkwaliteit, en daarna geleverd aan het aardappelverwerkend bedrijf. Op basis van ruw water uit de Leie produceert De Watergroep water op maat om te gebruiken in de processen van Agristo. Dit proceswater heeft Agristo nodig voor het wassen, schillen, snijden en blancheren van de aardappelen.
Dit positief en duurzaam verhaal werd opgepikt door H.O.P. (Heerlijk Objectief Proeven), waar het idee groeide om met het gouden water van de Leie een uniek bier te brouwen. “Als culturele vereniging, erkend door de stad Kortrijk wilde HOP iets doen dat de stad mooi in de kijker plaatst”, stelt Carl Kins, ondervoorzitter van H.O.P. Wat is er beter dan een bier dat met Leiewater is gebrouwen in een Kortrijkse brouwerij. De Leie is immers een erg bepalend element in zowel de geschiedenis (gouden rivier) als het uitzicht van de stad, zoals het succes van de verlaagde Leieboorden bewijst.”
De vraag van HOP om een bier te brouwen op basis van gezuiverd Leiewater was dan ook de uitgelezen kans om eens met gerecupereerd water te brouwen”, aldus Geert Toye, zaakvoerder van Brouwerij Toye uit Marke. En zo werd het gezuiverd Leiewater met kleine tankjes van Agristo richting de brouwerij gebracht. Dit water wordt puur en zonder aanpassingen gebruikt in een nieuw recept. Het feit dat de brouwerij gevestigd is in een vroegere vlasschuur in de nabijheid van de Leie, en dezelfde Leie een zeer belangrijke rol speelde in deze industrietak maakt het verhaal volledig.
Slimme samenwerking
“Voor Agristo is het ons uiteraard niet om te doen dit bier te gaan commercialiseren, dat laten we over aan de experts terzake, maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe water slim te gebruiken”, aldus Filip Wallays, CEO van Agristo. “Water wordt stilaan schaars, waardoor wij samen met De Watergroep geïnvesteerd hebben in een economisch én ecologisch project. Dat we hiermee een ander initiatief kunnen steunen, is voor ons mooi meegenomen.”