Het Kortrijkse Cobergher Hotel, een initiatief van de ondernemersfamilie Verschetse (Konvert), kreeg twee awards. Het werd uitgeroepen tot het meest klantvriendelijke hotel van Vlaanderen, alsook tot de beste nieuwkomer. Het boutique luxehotel ging precies een jaar terug open en heeft zich in die korte tijd al helemaal op de kaart gezet, nu ook meer en meer als culinare spot. “De prijs is het resultaat van hecht teamwork”, zegt general manager Raphaël Van Nevel.
De award voor de klantvriendelijkste B&B van Vlaanderen ging naar Boutique B&B Droomkerke (Ruislede). De duurzaamste en groenste horecazaak van Vlaanderen bevindt zich in Wevelgem, waar Charlotte Cuvelier en haar partner Hotel Bell-X uitbaten. Net voor corona uitbrak namen ze de zaak over en renoveerden ze het klantvaste hotel in de schaduw van de luchthaven van Wevelgem volgens de meest ecologische criteria. Een inspanning die nu beloond werd met een terechte erkenning.
Het Deerlijkse Lobster Fish van Christophe Malysse viel ook in de prijzen. Hij mocht na de cérémonie protocolaire naar huis terugkeren met de award ‘Toelverancier van het Jaar’. Malysse startte zijn zaak van nul en maakte er een boeiende en bloeiende (dit jaar opnieuw een groei met 20 procent) kmo van, die speciaal- en horecazaken over het hele land bedient met een breed gamma aan schelpdieren en aanverwante vissoorten. “Een mix van kwaliteit, innovatie en klantvriendelijkheid heeft blijkbaar de jury overtuigd”, aldus Malysse.
Persoonlijkheid van het Jaar
Een grote eer was weggeleged voor het Kortrijkse restaurant van Dirkjan Decock, een evergreen als meesterkok. Decock kreeg de titel ‘Persoonlijkheid van het Jaar’ overhandigd en een trofee die tot aan de schouders reikt. Dirkjan Decock ging in de culinaire wereld al altijd zijn eigen gang, en hij kan daarbij rekenen op grote waardering van een vast cliënteel, waaronder veel zakenmensen uit de Kortrijkse regio.