Het kan soms verkeren in het ondernemerschap. Per einde 2014 richtte Westhoeker Stieven Victor Xolato op, met de bedoeling samenwerkingen aan te gaan met toppers uit de culinaire wereld om exclusieve cacao producten te verdelen in binnen- en buitenland. Een van de meest gekende, en logische producten om mee te starten, was chocolade en chocolademousses. “Een van deze producten is echter zes maanden na de ontwikkeling ervan een volledig eigen leven gaan leiden, met name de X-Gin,” vertelt Stieven Victor uit Langemark. “Op drie maanden tijd verdeelden we al een kleine 4.000 flessen (toppers verkopen er 100.000 per jaar in België) en we blijven snel groeien.”
De X-Gin verwijst naar de origine van de cacaoboon waar de Inca’s, Azteken en Maya’s een godendrank mee brouwden. Ze geloofden dat dit een drank was bestemd voor de goden en koningen, die zorgde voor een langere levensduur, extra intelligentie en eveneens een afrodisiacum.
Stieven Victor heeft een team opgebouwd dat bestaat uit tien werknemers waarvan zes vertegenwoordigers in Vlaanderen. “We zijn hierbij letterlijk gestart vanaf nul,” zegt de zaakvoerder fier. “De ontwikkeling, de marketing en assemblage van onze gin gebeuren allen in West-Vlaanderen. Inmiddels hebben we ook wilde plannen om het team verder uit te breiden en om internationaal aan de slag te gaan.” (KC)