OOSTKAMP – Vandaag de dag verwachten mensen meer dan ooit dat ze allerlei administratieve zaken kunnen opvolgen via hun smartphone, vanuit de zetel, op de trein of in de tuin. Vanaf nu, en dit is een Vlaamse én Europese primeur, kunnen consumenten hun verzekeringscontracten via hun smartphone of tablet ‘elektronisch’ ondertekenen. Honderden professionele West-Vlaamse verzekeringsmakelaars, waaronder Callant uit Oostkamp, kunnen vanaf nu de dienst aanbieden bij hun cliënteel.
Net als bij banktransacties volstaat een pincode. De elektronische handtekening wordt aangemaakt met certificaten met een Europese eIDAS-kwalificatie. Ter gelegenheid van de lancering op Belgisch niveau organiseerden Brocom, FVF en informaticabedrijf Portima een persconferentie. De nieuwe tool, die het leven van miljoenen Belgen een pak eenvoudiger zal maken, werd er voorgesteld. Door het elimineren van papier besparen klanten bovendien tijd en dragen ze bij tot het milieu. Brocom is een samenwerking tussen de federaties van verzekeringsmakelaars (FVF en Feprabel) en de meeste Belgische verzekeringsmaatschappijen. Brocom ondersteunt 2500 onafhankelijke verzekeringsmakelaars in heel België. Haar belangrijkste missie is de rol van de verzekeringsmakelaar kenbaar maken naar de consumenten toe. De dienst wordt aangeboden door de Belgische verzekeringsmakelaars, en is beschikbaar via de app MyBroker. Met deze lancering bevestigen de verzekeringsmakelaars hun pionierspositie op vlak van innovatie.
Digitale trein
In West-Vlaanderen is Callant Verzekeringen is één van de eerste makelaars die opnieuw op deze digitale trein springt. Het softwarepakket van Portima werd de voorbije weken al geïntegreerd. Callant profileert zich dan ook als pionier. “Met Callant willen wij uiteraard een voortrekkersrol spelen in deze verdere digitalisering van de verzekeringssector”, aldus woordvoerder en communicatiedirecteur Filip Demyttenaere. “Deze nieuwe app is dan ook een fantastische tool hiervoor.”