De Blauwe Cluster, het Agentschap Innoveren & Ondernemen en het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust ondersteunen dit project. Vlaanderen heeft de ambitie uitgesproken om pionier te zijn in innovaties op de waterweg. Dit project sluit perfect aan bij de toekomstvisie van deze regio.
Seafar ontwikkelde de technologie om schepen te automatiseren en vanuit een gecentraliseerd controlecentrum aan te sturen. De operatoren in het controlecentrum hebben een reeks van hoogtechnologische systemen op basis van artificiële intelligentie, sensorfusie en objectdetectie ter beschikking om een veilige navigatie te garanderen. Seafar maakt geautomatiseerde en autonome vaart mogelijk door de operaties van het schip vanuit een Shore Control Center op te volgen en waar nodig door menselijke tussenkomst in te grijpen. Het resultaat is een graad van veiligheid minstens evenwaardig aan een conventionele vaart. Het Antwerpse Seafar noemt zichzelf een Europese pionier in de ontwikkeling en operationele integratie van state-of-the-art technologieën voor semi-autonome vaart. Als innovatieve speler in de binnen- en scheepvaartsector wil het bedrijf een accelerator zijn naar efficiënt en duurzaam varen.
West-Vlaamse technologie
Het Brugse techbedrijf Citymesh zorgde voor een betrouwbare en stabiele communicatieverbinding tussen het schip en het Shore Control Center, met behulp van een hybride wifi-netwerk, privé LTE/5G en een openbaar 4G-netwerk. Mitch De Geest, CEO van Citymesh, legt uit hoe een en ander in zijn werk gaat: “Als B2B-operator voorzien we in connectiviteit op basis van verschillende technologieën”, aldus De Geest. “De stabiele, missiekritische verbinding gebeurt hoofdzakelijk via onze private 4G- en 5G- netwerken, met de publieke netwerken als redundantie. Zo blijft het semi-autonome schip overal op het water geconnecteerd.”