Domotex

West-Vlaamse tapijtbedrijven hebben alternatief voor Domotex

HANNOVER - Domotex mag dan wel de belangrijkste vloerbekledingsbeurs ter wereld zijn, toch bleven enkele vooraanstaande West-Vlaamse bedrijven weg op de net afgelopen editie van 2020. Onder hen: Beaulieu International Group, Unilin of Osta Carpets. De investering weegt te zwaar en de return on investment is te laag, zo luidt de redenering. Maar West-Vlamingen zouden geen West-Vlamingen zijn mochten ze ook geen oplossing achter de hand hebben, en die heet inhouse shows.

Vooral Osta Carpets bond de kat de bel aan. Bij de beroepsfederatie Fedustria werd aangedrongen om collectief een soort van Belgian of Flemish Week te organiseren voor internationale key accounts van de leden-bedrijven. Dit zou de sector alleen maar ten goede komen. "Maar bepaalde bedrijven lijden liever honger dan met collega's samen aan tafel te zitten om te eten", aldus CEO Luc Claeys van Osta. "Daarom hebben we dan maar zelf onze klanten naar onze fabriek in Kortrijk uitgenodigd. Jammer, want mocht de sector de rangen sluiten en aan één zeel trekken, wordt iedereen daar toch beter van?"

Inhouse event

Finaal hebben Beaulieu International Group en Balta  (en ook Associated Weavers) de afspraak gemaakt om begin december 2019 de Belgische showrooms open te zetten om buitenlandse klanten naar de regio te lokken voor een inhouse week, gekoppeld aan een inhouse event. Beaulieu International Group maakte er een meerdaagse van waarbij ook de fabriek kon bezocht worden. "We hebben zo een veel beter, een veel langer en een veel directer contact met de klanten", aldus marketing directeur Veerle Blontrock namens Beaulieu International Group. "Het stelt ons ook in staat om onze fabriek en onze visie klaar en duidelijk te tonen. De reactie van onze buitenlandse klanten loog er niet om: iedereen was erg opgetogen. Op een slotevent leggen we die klanten dan ook nog eens in de watten met naast een creatieve voorstelling van alle nieuwe collecties van de flooring teams, boeiende sprekers, een verrassingsact, een avond vol culinair lekkers en top entertainment."

Voeling met de sector

Tot voor enkele jaren pakte Beaulieu International Group op Domotex in Hannover uit met een stand zo groot dat je er nauwelijks over kon kijken. Gedurende vier dagen verhuisden om en bij de 150 Beaulieu-adepten naar Hannover, een reusachtige investering, afgezien nog van de grote kost om de stand te huren. "We hebben ondervonden dat ons eigen event zorgde voor een beduidend grotere return on investment", aldus nog Veerle Blontrock. "Wat ons niet belette om met een team van vooral salesmensen naar Hannover af te zakken om voeling te houden met de sector."