De zogenaamde DC charger is de eerste van dit type in België. Het resultaat van een partnership tussen D’Arta enerzijds en anderzijds G&V, met steun van het Wevelgemse Supplimax, ABB en Afschrift. Dat laatste bedrijf stond in voor de beveiliging.
D’Arta verzet al jarenlang de bakens op het vlak van duurzaamheid en doet dat nu opnieuw. “Energie genereren en verbruiken zonder belasting van het net, de aankomende elektrificatie van de wagens en onze focus op duurzaamheid resulteerden dit maal in het plaatsen van een snellader (360 KW) op onze site”, laat het bedrijf weten. “Uit veiligheidsoverwegingen en omwille van de beschikbaarheid van ‘groene’ energie wordt de lader publiek opengesteld buiten de laaduren alsook in het weekend. Gezien de steeds grotere actieradius van de wagens moet dit volstaan om de wagens groener dan ooit te maken voor ons personeel.”
Logische transitie
Supplimax leverde de Terra 360 superlader van ABB. Met deze superlader kunnen EV-rijders tien tot twintig keer sneller laden dan met een gewone laadpaal.
“Als distributeur van schakelmateriaal en vermogensborden was het een logische stap om de elektriciens en installateurs in onze klantenportefeuille ook laadoplossingen aan te leveren”, aldus de woordvoerder van Supplimax. “Wij staan met Supplimax onze klanten bij met gericht advies over onder andere de softwaremogelijkheden van slimme laadpalen.”
Het Kuurnse energiebedrijf G&V van zijn kant voorziet bij D’Arta in de het volledige administratieve beheer en het onboarden van de laadpalen. “We ontzorgen hen daarnaast ook in de verrekening van derden transacties of terugbetaling aan medewerkers”, aldus de woordvoerder van G&V. “Bovendien kunnen we hen bijstaan met multipricing. Onze sales mensen zijn geëvolueerd van tankkaartverkopers naar adviseurs. Samen met Supplimax, die tevens één van onze trouwe infrapartners is, hebben we D’Arta mee kunnen begeleiden in hun transitie naar de elektrificatie van hun wagenpark.”