KORTRIJK – Recent trok Bryo met 40 West- en Oost-Vlaamse studenten op ondernemersbootcamp naar Barcelona. In het programma werden diverse workshops, inspiratiebezoeken en teambuildings opgenomen. Daarnaast werkten de deelnemers, onder begeleiding van ervaren coaches, een eigen ondernemingsidee uit. Bryo, een concept van Voka en Vlaio, begeleidt mensen met een hoog potentieel en een grote ondernemersgoesting. Gedreven ondernemers worden zo ondersteund bij uitdagingen, problemen en beslissingen tijdens en kort na de opstart van hun onderneming. Daarnaast wil Bryo de nieuwe generatie een positief beeld van ondernemerschap schetsen.
De trend dat meer en meer mensen hun eigen zaak starten blijft zichtbaar. Op elke 100 bestaande ondernemingen werden er in 2016 namelijk 8,8 nieuwe opgericht in West-Vlaanderen. “Een uitstekende score”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Hiermee zet West-Vlaanderen haar opmars verder, in 2015 bedroeg de oprichtingsratio bijvoorbeeld nog 7,8. Doordat er daarbovenop minder stopzettingen zijn, is ook de groeiratio van het aantal ondernemingen gestegen. Het gunstig ondernemingsklimaat in West-Vlaanderen benadrukt dat we toekomstige generaties moeten omarmen om onze groei te kunnen verzekeren.”
Creatieve onderdompeling in ondernemerschap
De missie naar Barcelona was er een volgens het principe ‘reizen om te leren’. “Met deze missie willen we de studenten op een creatieve manier en in een bijzondere omgeving laten kennismaken met ondernemerschap”, verduidelijken projectverantwoordelijken Astrid De Clerck en Evy De Bruyker. “Sommige deelnemers hadden vooraf nog geen specifiek idee of plannen om op korte termijn hun eigen zaak te starten. Wel hadden ze allemaal een bijzondere interesse voor ondernemerschap in het algemeen. Het goed gevulde bootcampprogramma omvatte onder meer een bezoek aan incubator Pier 01 en coworkingspace Depot Lab. Daarnaast werd er veel aandacht geschonken aan getuigenissen van verschillende start-ups. Tot slot werkten de studenten een eigen ondernemingsidee uit dat ze later presenteerden aan hun mede-bootcampers en coaches.
Ewout Nuyttens, afkomstig uit Kortrijk en eerstejaarsstudent netwerkeconomie aan Howest, getuigt: “Met mijn project ‘Voult’ wil ik een innovatieve fietskluis op de markt brengen. Ik ging dan ook in de eerste plaats mee om bij te leren over het volledige proces bij het opstarten van een eigen zaak, van idee tot concreet ondernemingsplan. Het is een unieke kans om een pril project af te stemmen met mensen die dezelfde mindset hebben. De reis werkte bovendien motiverend om de stap te durven zetten.”
“We zijn blij om vast te stellen dat de ambitie om te ondernemen bij de volgende generatie sterk aanwezig is. De eerste banden zijn gesmeed. We hopen dat enkele deelnemers hun idee effectief in de praktijk zullen omzetten”, klinkt het bij Voka.