Messi Lionel

West-Vlaamse sportmarketeer Wim Lagae laat zijn licht schijnen op Lionel Messi en PSG

KORTRIJK - De overgang van Lionel Messi van Barcelona naar Parijs zorgde dagelijks voor sportieve headlines in het nieuws. Met zo'n transfer zijn ook heel wat commerciële aspecten mee gemoeid. De West-Vlaamse professor Wim Lagae bekeek de zaak van naderbij: "Het sportmerk Nike is de grote winnaar."   

Wim Lagae, expert inzake sportmarketing, deed zijn uitspraken in de krant Het Laatste Nieuws. Messi krijgt een salaris van 100 miljoen euro op twee jaar tijd bij PSG. “Het is een mythe dat een voetbalclub enkel met de verkoop van truitjes een toptransfer kan financieren”, aldus Wim Lagae. “Zelfs Europese topclubs als PSG en Chelsea vangen hooguit 15 procent op hun verkochte shirts. Ook al gingen bepaalde truitjes de voorbije dagen in no time de deur uit voor het ronde bedrag van 157,99 euro. Dit betekent dat PSG hooguit 23,70 euro per truitje vangt.”

Steeds volgens Lagae zijn het de sportmerken -in casu Nike en dochtermerk Jordan – die het meest verdienen aan de verkoop van het textiel. Nike betaalt wel 80 miljoen euro aan PSG om de club te mogen kleden. Adidas zou zelfs 95 miljoen betalen aan Man United, waar jaarlijks zowat 3 miljoen truitjes worden verkocht. De bijdrage van de sportmerken is volgens Lagae ook meteen de verklaring waarom de clubs zelf niet hun uitrustingen ‘fabriceren’, afgezien van het feit dat dit hun corebusiness niet is.

Nog dit: de Belgische topclubs zouden hooguit 1 procent van hun budget uit merchandising halen, ook al gaan de truitjes van bepaalde spelers ook al de deur uit voor om en, bij de 100 euro, aldus nog Lagae. En ook dit weetje: de Chinese website Alibaba.com verkoopt Messi-truitjes aan 5 dollar het stuk, met garantie ‘Thai quality’.