VICHTE, SEOUL – Karl Verhaeghe, CEO van de gelijknamige familiale brouwerij uit Vichte, was één van de West-Vlaamse ondernemers die in het kielzog van koning Filip en koningin Mathilde naar Zuid-Korea meereisde. Met resultaat want in de hoofdstad Seoul wist hij een nieuw akkoord te bereiken om zijn speciaalbier Duchesse de Bourgogne uit te voeren naar Zuid-Korea.
Klein maar fijn. Het zijn termen die perfect passen op brouwerij Verhaeghe uit Vichte. Duchesse de Bourgogne is het pronkstuk in de etalage, een bruin bier met hoge gisting en met een bijzondere dronk en dito smaak. In eigen land ten onrechte miskend of minder bekend, maar in het buitenland een hit. “Tachtig procent van onze omzet hebben we te danken aan export van Duchesse de Bourgogne”, aldus Karl Verhaeghe.
Naast de klassieke Europese bestemmingen, hebben ook al een vijftiental landen buiten Europa het West-Vlaamse gerstenat met Frans aureool al ontdekt. Van Zuid- en Midden- en Noord-Amerika over Oost-Europa tot Azië. Daar komt nu ook een verlenging in Zuid-Korea bij. “De interesse voor ons degustatiebier is er al jaren zeer groot”, aldus Verhaeghe. “Nu hebben we een nieuw exportcontract getekend met KBC, Kraft Brewery Corea. KBC erkent en herbevestigt ons na zeven jaar samenwerking opnieuw als hun preferentiële partner. Het aanbod wordt zowel in flessen als in vaten geleverd. Eerlijk is eerlijk: de aanwezigheid van de koning zorgt voor een meerwaarde en opent deuren in het buitenland.”