Slimste quiz

West-Vlaamse ondernemers en vrije beroepers organiseren warmste quiz

KORTRIJK – Ondernemers en vrije beroepen kunnen meer dan alleen maar ondernemen of zaken doen. Organiseer een quiz bijvoorbeeld en ze komen er massaal op af, en al zeker als het voor het goede doel is en de quiz luistert naar de naam ‘de warmste quiz’. Merkwaardig, zeg maar uniek, aan de warmste quiz was de nooit eerder geziene samenwerking tussen 170 deelnemers van wel 40 verschillende clubs. Een idee en een initiatief van Rotary Groeninghe onder het motto ‘Samen sterker’. Topadvocaat Wim Goossens (Eubelius) stuurde de quiz aan met een mix van bravoure en rustige vastheid, bijgestaan door confrater Ludo Ockier (Ockier Advocaten). Marnixring Broel Kortrijk kwam finaal als winnaar uit de vragenronde. De slimste quiz bracht bijna 20.000 euro  op, geld dat bestemd wordt voor liefst zes goede doelen.

 

Op de startavond van de Warmste Week – klimatologisch lijkt het wel de allerwarmste week – trommelden diverse service organisaties uit de regio Kortrijk en daarbuiten hun leden op om deel te nemen aan een quizavond. Zowat alle clubs, op een zeldzame uitzondering na, deden aan het event mee. Zoals bekend netwerken ondernemers en vrije beroepers graag in de schoot van een of andere service club. De opkomst in Budalys was indrukwekkend met delegaties vanuit maar liefst 11 Rotary’s, 7 Lions, 4 Kiwani’s en verder vertegenwoordigers van Inner Wheel, Zonta, de Marnixring, Ronde Tafel, Ambassadors Club, JCI, Rotaract, BPW of de Ladies Circle. Alle aanwezige ondernemers en onderneemsters zetten hun beste beentje voor en lieten hun brein overuren draaien.

Trekkers van de maatschappij

Bedoeling was uiteraard om geld in te zamelen voor een goed doel. In totaal zorgden maar liefst 40 clubs voor een minimum inleg van 250 euro, wat al meteen voor een minimale opbrengst zorgde van 10.000 euro. Finaal klokte de teller af op bijna 20.000 euro. De warmste quiz was voor meer dan één reden een buitenbeentje. “Het mag uitzonderlijk heten dat zoveel mensen met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid zich samen schragen achter één vlag”, aldus coördinator en zelf ondernemer Dominiek Callewier. “Noem al deze mensen maar de kartrekkers van onze samenleving. Winnaars of verliezers waren er eigenlijk niet, het waren allemaal winnaars, ongeacht of ze nu ondernemer, advocaat, dokter of nog een ander beroep uitoefenden. Aan het einde van de avond ontstond zelfs een gemeenschappelijk gevoel: en mochten we nu eens elk jaar op dergelijke wijze netwerken met elkaar?”

De zes goed doelen zijn: Sint-Michielsbeweging Agape, het Kinderkankerfonds, de Branding, Kelderke, Engelenhoeve en finaal Zonnebloemblaadjes.