In de transitie naar elektrische voertuigen wordt er momenteel naar een hogere snelheid geschakeld. Vandaag rijden er niet minder dan 200.000 elektrische voertuigen op de Belgische wegen en dat aantal neemt continu toe: het marktaandeel ervan is namelijk gestegen van 10,3% in 2022 naar 19,6% in 2023.
Verwacht wordt dat 2024 deze groei bevestigt, onder meer dankzij de fiscaliteit in verband met de bedrijfswagens, maar ook door de aankooppremie die Vlaanderen aanbiedt. Tegen die achtergrond is het van cruciaal belang om snel een oplaadinfrastructuur uit te rollen die aansluit bij het toenemende aantal elektrische wagens op onze wegen en om efficiënt te kunnen inspelen op de toenemende vraag op het vlak van groene mobiliteit.
Lat ligt hoog
Het Kortrijkse Gridlink (van co-CEO Luc Demeyere, links op de foto) is één van de drie partners die mee investeert in Sparki. Gridlink, de holdingmaatschappij die de energiebedrijven Enbro, Earth en Gaele overkoepelt, biedt sinds 2013 een volwaardig dienstenpakket van energieadvies en -oplossingen aan uiteenlopende klanten. De doelgroep is zeer breed, van particulieren en kmo’s tot industrie en overheid.
Luc Demeyere verantwoordt namens Gridlink zijn keuze als volgt: “De uitdaging waar we voor staan is niet alleen operationeel en commercieel, maar ook financieel”, zegt hij. “Het investeringsplan is enorm. Het vertrouwen en de steun van sterke, betrouwbare partners zoals Ethias en WE, die geloven in het project en in de teams die het zullen uitvoeren, zijn een fantastische stimulans voor ons. We zijn erg dankbaar. Sparki heeft alle troeven in handen om zijn ambitieuze plannen te realiseren.”
Sparki heeft uitgesproken ambities. Het wil tegen 2025 in België meer dan 1.200 laadpunten hebben op 300 sites, elk uitgerust met 2 ultrasnelle laders.