Guido Dumarey (ex-Punch International) zegt dat hij kandidaat is om busbouwer Van Hool over te nemen. Hij belooft daarbij de productie van de bussen én 1.800 jobs in Koningshooikt te houden. “Het vakmanschap bij Van Hool mag niet verloren gaan”, zegt hij In De Standaard.
Dumarey zegt in dezelfde krant dat hij ervan overtuigd is dat Van Hool een toekomst heeft, maar niet binnen de bestaande structuur met een schuldenberg van 400 miljoen euro. Hij pleit voor een faillissement, gekoppeld aan een zeer snelle doorstart. “In mei leggen alle vogels hun ei, dus waarom ook wij niet?”, zegt de ondernemer aan Made in West-Vlaanderen.
Dumarey gaat ervan uit dat 1.800 van de huidige 2.500 jobs bij Van Hool in Lier gered kunnen worden. Opvallend: hij wil de productie van de bussen maximaal in Koningshooikt houden. De kosten moeten wel drastisch omlaag. Dat kan door veel meer te standaardiseren én via slimme samenwerkingen. “Waarom zou elke busbouwer zijn eigen design ontwerpen, of zijn eigen batterijen inkopen? Door op nuttige vlakken samen te werken, kun je schaalvoordelen realiseren”, zegt de West-Vlaamse ondernemer loud and clear. Van Hool is nu gericht op maatwerk en biedt een ontelbaar aantal opties waaruit klanten kunnen kiezen.
Specialisatie in turn arounds
Het is de specialiteit van Guido Dumarey: bedrijven opkopen waar anderen vanaf willen en die vervolgens een nieuwe toekomst geven. Meestal is er wel werk aan de winkel in die bedrijven. “Bij elk bedrijf dat ik gekocht heb, waren er moeilijkheden”, zegt hij. Dumarey is een naam als een klok in de maakindustrie. Hij maakte in Vlaanderen opgang als topman van het beursgenoteerde Punch International. Ondertussen bouwde hij met onder meer Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uit, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Hij biedt momenteel werk aan 3.500 mensen. Vorig jaar kocht hij in het VK nog Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen die in problemen geraakt was.
Doorstart?
Dumarey zou, zo zegt hij in De Standaard, stadsbussen blijven produceren, maar op basis van gestandaardiseerde onderdelen. Daarmee geeft hij indirect kritiek op het plan van crisismanager Marc Zwaaneveld, die 1.100 jobs wil schrappen in Vlaanderen en de productie van bussen wil overhevelen naar Noord-Macedonië. “In dat plan worden bekwame arbeiders ontslagen en verdwijnt de busproductie hier.”
Dumarey merkt wel op dat er zwaar geknipt zal moeten worden in allerlei indirecte kosten. “Bureaus bouwen geen bussen”, zegt hij. “Het zijn niet de mensen in de hoofdkantoren die bussen maken, wel de arbeiders op de werkvloer. Volgens Dumarey moet Van Hool “een pitstop maken”. Niet om banden te wisselen, maar om het faillissement van de oude vennootschap uit te spreken en vervolgens een doorstart te maken vanuit een nieuwe structuur.
Over bussen op waterstof -Van Hool krijgt nu het verwijt op het verkeerde paard (waterstof) te hebben gewed – zegt Dumarey aan Made in West-Vlaanderen: “Waterstof is en blijft de toekomst, maar nu is het nog altijd te vroeg.”
(KC)