Vlajo -Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw- geeft jongeren de kans hun eigen onderneming op te richten binnen de schoolcontext. In West-Vlaanderen resulteert dat jaarlijks in een 100-tal mini-ondernemingen. Ondanks het uitdagende karakter van het voorbije schooljaar waarin live-verkoop quasi onmogelijk werd, bleven de mini-ondernemers absoluut niet bij de pakken zitten. Hun drive en enthousiasme om hun onderneming te boosten werd ook duidelijk in de Vlaamse wedstrijd. Maar liefst vier West-Vlaamse mini-ondernemingen vielen in de prijzen.
West-Vlaanderen boven
Bij de twintig Vlaamse finalisten zaten zes West-Vlaamse mini-ondernemingen: BEE-Sweet uit Prizma Campus College Izegem, Bellezza uit Rhizo lifestyleschool Kortrijk, Kidvice uit Sint-Jozef humaniora Brugge, MagnéClé uit Spes Nostra Kuurne, Meet Farmers uit de land- en tuinbouwinstituut Oedelem en TOTEally uit Sint-Jozef humaniora Brugge.
Tijdens de ‘Vlajo Awards 2021’ werden de winnaars bekend gemaakt. Bij de winnaars van een ‘knap totaalconcept’ gingen Kidvice, MagnéClé en TOTEally met een prijs. Winnaar van de Deloitte Innovation Award werd MagnéClé. Winnaar van de Euroclear diversity & inclusion award werd Meet Farmers.
KidVice (https://www.vlajo.org/vlajomarket/422) personaliseert kinderkledij zoals truien, rompertjes en slabbetjes met wetenschappelijk wist-je-datjes. Doel is kennis verspreiden bij jonge kinderen.
MagnéClé (https://www.vlajo.org/vlajomarket/422) ontwierp een multifunctioneel houten blokje met ingewerkte magneet om je sleutels of andere voorwerpen aan te hangen.
Meet Farmers (https://www.vlajo.org/vlajomarket/102) wil een communicatietool zijn tussen burgers en boeren. Met de Meet Farmer-kaartjes en de Meet-kalender ontdek je aan de hand van recepten, weetjes en wandel- en fietstochten de boeren in je buurt.
TOTEally (https://www.vlajo.org/vlajomarket/243) tenslotte bedrukte duurzame katoenen totebags met actuele onderwerpen. Doel is om te sensibiliseren en deze actuele thema’s bespreekbaar te maken.
foto: KidVice