De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, waarvan er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages. De aanpak kadert in een strategie van schaalvergroting. Mercedes is in Europa al een tijdje bezig met de verkoop van eigen filialen aan privé partners. Daarbij worden vooral minder rendabele verkooppunten van de hand gedaan. Zo houdt het in België negen eigen filialen in handen op de as Antwerpen-Waver, waar door het groot aantal bedrijfsklanten grotere volumes worden gehaald.
Als mogelijke overnemers worden er een aantal namen vernoemd. Er wordt onder meer gedacht aan de West-Vlaamse dealergroepen Vereenooghe (Brugge) en Ghistelinck (Waregem). Vereenooghe werd recent nog de grootste onafhankelijke Mercedesverkoper van België door de overname van het Brugse Auto Terminus. Ook buitenlandse spelers doen mogelijk een gooi om de te koop gestelde filialen binnen te halen. Zij proberen door schaalvergroting hun vestigingen rendabeler te maken. Door de grote concurrentie en wagens die minder onderhoud nodig hebben, zijn de marges immers veel kleiner geworden. Uit een onderzoek bleek in 2015 dat de marge bij verkopers van Mercedes slechts 2 procent is. Daarom sturen de autobouwers zelf ook aan op schaalvergroting en samenwerking.
Daarnaast past de verkoop van de filialen ook in de poging van Mercedes om in België de grootste te worden in het premium segment. Voorlopig wordt die plek nog ingenomen door eeuwige concurrent BMW. Die heftige concurrentie heeft wel zijn invloed op de dealers zelf. “De race is pervers en legt elke dag een enorme druk op ons”, zei een Mercedes-dealer onlangs nog in de media. “De bestelwagens en de trucks draaien goed, maar de auto’s blijven achter.”