De poëziezomer in Watou is een klassieker. Na moeilijke jaren zit het Kunstenfestival Watou opnieuw in de lift. De editie 2023 kan prat gaan op ruim 21.000 bezoekers. Dat is meer dan verwacht en betekent een stijging met 5% ten opzichte van vorig jaar. De eerste weken van juli gingen van start in sneltreinvaart met 10% meer bezoekers. Daarna volgden kwakkelweken door het niet standvastige weer. Maar in augustus ging het opnieuw de goede kant op. Volgens de organisatoren komt de Watou-bezoeker voor een totaal beleving: om van kunst te proeven, maar ook om te fietsen en te wandelen of een terrasje te doen. Nog een vaststelling: veel bezoekers maakten er dit jaar een meerdaagse van. Watou 23 stond ook in het teken van ’traag beleven’.
De stijging in het bezoekersaantal is ook een opsteker voor het vernieuwde concept van het kunstenfestival: nieuw in situ werk, zowel voor beeldende kunst als voor poëzie. De koppeling beeldende kunstenaars- dichters bleek een schot in de roos. Ook de keuze om kunstenaars te laten kamperen en werken op het terrein, sloeg blijkbaar aan bij veel bezoekers. Het zorgt voor een grotere betrokkenheid. De kunstenaars in kwestie werden geselecteerd door een internationale jury onder het voorzitterschap van Koen Vanmechelen.
Verkoop als zoete broodjes
Sint-Denijs City, een deelgemeente van Zwevegem, was aan zijn première toe en liet zich ook inspireren aan het succes van Watou. De bekende ondernemer Philippe Vlerick zette samen met andere bevriende collega’s zijn schouders onder het project. Het idee kwam van de Zwevegemse burgemeester Marc Doutreluingne, curator werd pleitbezorger en kunstkenner Jan Leysen.
De bezoekers blijven toestromen. Sint-Denijs City, anders een ingeslapen dorp, trekt nu al enkele weken zowel wandelaars als fietsers aan. De kunstroute kan nog tot eind september worden bezocht. Andere opvallende vaststelling: de tentoongestelde kunst, vaak in het openbaar domein, verkoopt blijkbaar als zoete broodjes.
foto: Matthias Malfrère