Gent-Wevelgem was de voorbije tien jaar een cocreatie van de families Gheysens en Langedock (eigenaars voor 51 procent) en Flanders Classics (49 procent). Nu neemt Flanders Classics de volle honderd procent voor zijn rekening. Flanders Classics is op zijn beurt voor 50 procent eigendom van de mediagroep Mediahuis (tevens de moedermaatschappij van Made in) en voor 50 procent van Wouter Vandenhaute en Eric Wattez. “Onze interesse in een meerderheidsparticipatie was groot”, zo zegt Tomas Van den Spiegel, manager van Flanders Claccis, aan Made in West-Vlaanderen. “We bestempelen Gent Wevelgem al langer dan van vandaag als het zesde monument onder de klassiekers, naast de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije. We zijn dan ook erg tevreden dat we tot deze constructieve deal zijn gekomen met de families, met wie we het altijd goed hebben kunnen vinden. Het bestuur komt vanaf nu volledig in onze handen terecht. Of we met de vroegere partners ook doorgaan als organisatoren? Dit wordt de komende maanden bekeken. We willen alvast het typische, zeg maar West-Vlaamse, karakter van Gent-Wevelgem bestendigen.”
Sprong vooruit
De families Gheysens (Luc is bekend als topadvocaat, zoon Lieven als het gezicht achter Bavaria Motors) en Langedock (Lode is vennoot bij het Roeselaarse Quaestor) kwamen destijds in contact met Wouter Vandenhaute via gesprekken met de organisatoren van de Omloop Het Nieuwsblad om Gent-Wevelgem verder te laten groeien. De Omloop Het Nieuwsblad was toen reeds in handen van Wouter Vandenhaute.
Door de samenwerking tussen de West-Vlaamse families en Vandenhaute kon Gent-Wevelgem een sprong vooruit maken en ook een betere plaats op de overbezette kalender bemachtigen, door van een woensdag naar een zondag te verhuizen. Het aanbod werd ook danig en spectaculair uitgebreid: profrenners (mannen zowel als vrouwen) kwamen aan hun trekken, maar even goed jeugdrenners of amateurs.
Klassieker, ook voor ondernemers
In samenwerking met Flanders Classics wisten de families Gheysens en Langedock ‘hun’ Gent-Wevelgem ook te laten evolueren naar een koers van 250 kilometer (in plaats van 200 kilometer) met het statuut van World Tour. Op deze manier kwamen ook weer de allergrootste renners op het podium van Wevelgem terecht. Gent-Wevelgem kon, onder meer ook dankzij een groeiend VIP-gebeuren voor ondernemers uit de regio, de voorbije edities enkel maar echte gloriejaren voorleggen. Gent-Wevelgem was in die zin niet alleen een klassiekers voor de profrenners, maar ook de place to be voor veel West-Vlaamse ondernemers.
Bijzonder verdienstelijk was ook de aandacht voor het toeristische potentieel en voor het oorlogsverleden van de Westhoek. Ook na de switch naar Flanders Classics moet dat typische West-Vlaamse imago en karakter behouden blijven, benadrukt Tomas Van den Spiegel nog.
foto: Luc Gheysens, Bernard Langedock, Lieven Gheysens, Lode Langedock, Griet Langedock en Hans De Clercq