Een aantal (16) Vlaamse slaapwinkels, waaronder 4 in West-Vlaanderen, hebben zich opnieuw geprofileerd door zich af te scheuren van Sleepy. Ze openden hun deuren onder de naam en de nieuwe coöperatieve vennootschap Sleeplife®. Het nieuwe netwerk kan vanaf dag één prat gaan op een goede dekking over heel Vlaanderen en mag zich meteen ook marktleider noemen in het segment van kwaliteitsvol slaapcomfort. In eerste instantie wil de groep zich bewijzen met de 16 vestigingen, maar op termijn ziet Sleeplife® ruimte voor 10 extra Vlaamse winkels. Phenix Retail uit Bornem is de overkoepelende organisatie die instaat voor de marketing, de aansturing van de logistiek, het financiële management en de goederenstromen van de 16 nieuwe winkelpunten die samen Sleeplife® vormen. De keten telt ondertussen al 100 werknemers en 14 zelfstandige coöperanten.
De concurrentie in de sector van slaapcomfort is de afgelopen jaren fors gestegen. De 16 winkels die samen Sleeplife® vormen, delen éénzelfde visie op de markt en het winkelgebeuren. Ook hebben ze een gemeenschappelijke strategie om samen te groeien. Elke winkel heeft een oppervlakte van minstens 600 tot 1.000 vierkante meter en telt 5 tot 10 medewerkers. Jaarlijks worden in alle Sleeplife® vestigingen samen zo’n 7.500 bedden, 10.000 matrassen en 25.000 hoofdkussens verkocht. In totaal realiseert de groep een omzet van 30 miljoen euro. Voor de uitbreiding mikt de slaapspecialist in eerste instantie op Vlaanderen. In West-Vlaanderen zijn er momenteel winkels in Brugge, Oostende, Roeselare en Wevelgem. Pas in een volgende fase wil Sleeplife® ook de taalgrens oversteken.
Naast de slaapsystemen van Ergosleep® werkt Sleeplife® met private label-producten voor het assortiment bedden, kussens en bedtextiel. De klant vindt in de winkel vier concepten terug: ‘Functional’, ‘Comfort’, ‘Superior’ en ‘Deluxe’. Met deze 4 concepten zegt Sleeplife® een evenwichtig gamma te kunnen aanbieden en een oplossing in huis te hebben op maat van elke slaper. (KC)