Lokaalmarkt Lotte Melanie Lokaalmarkt 200

West-Vlaamse concept lokaalmarkt groeit ook buiten de provinciegrenzen

DEERLIJK - Het concept 'Lokaalmarkt' blijft maar groeien. Met deze nieuwe vorm van retail willen de initiatiefnemers een belangrijk hoger doel bereiken: de zogenaamde korte keten -rechtstreeks van landbouwer of ambachtelijk bedrijf naar de consument - opwaarderen. Lokaalmarkt spreekt meer en meer consumenten aan. Het honderd procent West-Vlaamse concept wordt binnenkort ook uitgerold naar Antwerpen. 

 

Ere wie ere toekomt: de West-Vlaamse jonge ondernemers Sjarel Buysschaert en boerenzoon Bert Destoop rolden het concept ‘Lokaalmarkt’ uit in onze contreien. Alles begon zowat vijf jaar terug in Deerlijk. Het succes kreeg snel navolging. Vandaag zijn er ook Lokaalmarkten in Roeselare, Brugge, Heule, Ieper, Deinze en Gent. “En zopas hebben we ook iemand aangeworven die de Lokaalmarkt in Antwerpen op de kaart zal zetten”, aldus Sjarel Buysschaert. Sjarel Buysschaert en Bert Destoop grijpen terug naar de aloude en gezellige overdekte lokale markten van vroeger, en doen dat in een warme sfeer. Drie basisprincipes zijn heilig: lekker (topkwaliteit), leuk (sfeer, beleving) en finaal ook lokaal (producten van de nabije landbouwers of ambachtelijke bedrijven).

Lokaalmarkt heeft in no time een sympathieke plaats veroverd in het retaillandschap en dat met een ambitieus doel: consumenten en lokale telers nader tot elkaar brengen en zo de korte keten geven waar ze recht op heeft. Deze week (vrijdag 19 maart) wordt bijvoorbeeld in Roeselare al de 200ste markt georganiseerd. Het wordt een feestelijk moment voor de consument die een geschenkje mee naar huis krijgt (in de vorm van 1 kilogram aardappelen). Het wordt voor Roeselare ook een beetje een historisch moment met een wissel van de wacht: Melanie Vanstaen die er van bij de start in 2017 bij was, geeft de fakkel door aan voedingsexperte Lotte Geertsen. Maar Lokaalmarkt blijft wat ze is: een gezellige wekelijkse boerenmarkt met kwaliteitsproducten van zo’n 15 boeren en producenten uit de buurt, die met hun aanbod consumenten weten te verleiden.

foto: Melanie Vanstaen en Lotte Geertsen