XMT 18

West-Vlaamse bedrijven stuwen X-Mas Tournament naar hogere sferen

KORTRIJK – Het Coca -Cola X-Mas Tournament, het grootste basketbaltornooi van Europa voor jongens en meisjes tussen 11 en 19 jaar, groeide in zijn twaalfde editie alweer uit tot een sportieve hoogmis. Liefst 1.500 jongeren uit meer dan twintig landen kwamen in het zuiden van West-Vlaanderen en op zes locaties (Waregem, Zwevegem, Deerlijk, Dottenijs, Wevelgem en Kortrijk) drie dagen langs om er aan sport te doen. Voor Belgische clubs is dit een ideale kans om zich te meten met leeftijdsgenoten van andere landen. In de hoogste categorie jongens U19 werd BC Oostende winnaar, een opsteker voor het Belgische jeugdbasketbal. Verliezend finalist was een topteam uit Massachussets (VS).

Het X-Mas Tournament is een privé ondernemersinitiatief, in samenwerking met lokale basketbalclubs en honderden vrijwilligers. Dat het tornooi zo’n reputatie heeft verworven in eigen land en in het buitenland -tot in Israël, Wit Rusland of Oekraïne toe- is mede te danken aan een aantal overheden met de Vlaamse overheid en de stad Kortrijk op kop. Maar er is ook de grote inbreng van West-Vlaamse bedrijven die wekenlang visibiliteit krijgen en waarvan de naam via de sociale media duizenden keren gedeeld wordt.

Onder de West-Vlaamse bedrijven een hele reeks grote namen en dynamische kmo’s zoals Liantis, Signpost, Alpro, Cras, TVH, Novabil, Floralux, Waelkens, Jules Destrooper, G&V, Stadsbader, VeranClassic, brouwerij Vanhonsebrouck, projectontwikkelaar POC, Peter Callant Verzekeringen, Poppies, Accofisc, Damier Group, Raff Plastics, Renson, Skylux, Chocolatier Beugnies, Willy Naessens, ConXioN, drukkerij Puntgaaf, Eubelius, LiquidFloors, Woodstoxx, engineeringskantoor Catael, Bricks & Leisure, Engels, Konvert Interim, Garage Vergotte, Groep NBA, Social Lemon, Ohlala, Devos- Capoen en Eres. Ook de hogeschool VIVES, Syntra West, telecombedrijf Proximus, multinationals zoals Coca-Cola en banken (zoals KBC) steunen het tornooi volledig. De bedrijven voelen zich aangesproken door het niveau en de uitzonderlijke uitstraling van het event en zien hun naam graag gekoppeld.

In marge van het tornooi werd voor de bedrijven ook een uitgebreid netwerkmoment georganiseerd met topbasketters Ann Wauters, Emma Meesman en Vincent Kesteloot. In samenwerking met maatwerkbedrijven ’t Veer en Waak is er ook uitvoerig aandacht voor het puur sociale met G-basketbal (minder validen). Ook het All Star Game (de beste profspelers uit de Belgische kompetitie) streek voor de tweede maal neer op het tornooi voor een gala wedstrijd. Voor de hotels uit de regio is dit ook een buitenkans om tijdens een kalmere periode (tussen Kerst en Nieuwjaar) hun kamers te vullen. Lokale slagers of traiteurs moesten drie dagen lang de hongerigen spijzen, en de lokale middenstand, de Horeca of K in Kortrijk had aan de buitenlandse delegaties ook welgekomen shoppers. Kortom: het X-Mas Tournament heeft niet alleen sportieve waarde, maar heeft ook een grote economische component die Kortrijk ook op de internationale kaart zet.