Xmas Tournament max

West-Vlaamse bedrijven leiden X-Mas Tournament naar hogere sferen

Organisatie Comité X-Mas Tournament

KORTRIJK – Tussen Kerst en Nieuwjaar (vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 december) staat in Zuid West-Vlaanderen traditioneel het X-Mas Tournament geprogrammeerd, het grootste basketbaltornooi van Europa voor jongens en meisjes tussen 12 en 18 jaar. De sportende jeugd komt uit alle uithoeken van België, maar evenzeer van Europa, en zelfs met deelnemers uit de VS en Israël. Drie dagen topsport en 280 wedstrijden voor liefst 1.500 tieners. Een mega organisatie met gratis toegang en dat met dank aan tientallen en niet de minste West-Vlaamse bedrijven die jeugd, sport en idealisme een warm hart toedragen. Basketbal boegbeeld Emma Meesseman komt ook de G-basketters een hart onder de riem steken op dag drie. Hartverwarmend.

Coca-Cola België, via het merk Aquarius, Stad Kortrijk, Liantis (met hoofdzetel in Brugge) en Proximus zij de vier hoofdsponsors. Met het Aquarius X-Mas Tournament heeft Kortrijk een sportief event in huis om fier op te zijn. Liefst 1.500 jongens en meisjes tussen 9 en 19 jaar komen tussen Kerstmis en Nieuwjaar afgezakt naar de regio Kortrijk en 4 meewerkende gemeenten uit de regio. Met één bedoeling: het beste van zichzelf geven op het basketterrein en finaal met de hoogste sportieve eer gaan lopen. Alhoewel: deelnemen op zich is ook al een sportief hoogtepunt. Het driedaagse internationaal tornooi heeft een reputatie opgebouwd om u tegen te zeggen. In Europa heeft geen tornooi diezelfde dimensie. Zeg nu zelf: 392 wedstrijden organiseren op 72 uur tijd en gaande van U19 tot U10 (9 tot 18 jaar), het is niet gewoon. Naast Kortrijk (sportcentra De Lange Munte, Mimosa en De Drie Hofsteden) stellen ook de buren uit Wevelgem, Zwevegem, Deerlijk, Dottenijs en Waregem de deuren van hun sportcentra open.

Zegen voor horeca en middenstand

Het tornooi, dat dit jaar voor de 14e maal doorgaat, hanteert een eigen filosofie. Bedoeling is om de betere jeugd van Belgische bodem te benchmarken met hun tegenspelers en tegenspeelsters uit anderen landen, van Nederland tot Servië en van de kanaaltunnel in Frankrijk tot aan de Kaukasus in Rusland. Zo weten de Belgische jeugdspelers én hun coaches veel beter hoe zwaar (of licht) ze wegen in vergelijking met hun leeftijdsgenoten.

Het Aquarius X-Mas Tournament is ook een zegen voor de lokale horeca en de middenstand. Het Kortrijkse stadsbestuur heeft de driedaagse uitgeroepen tot ‘imago bevorderend event’ voor de stad. Ook shoppingcenter K in Kortrijk gelooft sterk in het event en gaat mee in een commercieel partnership met de organisatoren. In de brede regio stellen liefst 19 hotels hun bedden ter beschikking van spelers en begeleiders, goed voor 2.000 overnachtingen. Tijdens het driedaags tornooi is er ook ruim aandacht voor G-Basket (basketbal voor minder validen), met een apart tornooi en met een parade (zondag 29 december in de Lange Munte) waar 70 G-basketters het publiek komen groeten. Altijd een zinderend kippenvel moment voor het publiek.

Steun van bedrijven

Een en ander wordt mogelijk gemaakt dor de steun van tientallen bedrijven uit de regio van wie de naam inmiddels ook al wekenlang te zien is op de ledwalls van shoppingcenter K in Kortrijk. De steunende bedrijven, naast de vier hoofdsponsors, zijn: Floralux, Renson, Aqualic, Willy Naessens, ION, Poppies, Catael, Stadsbader, ’t Veer, Bricks & Leisure, Callant, G&V, Liquidfloors, POC Partners, Syntra West, VIVES, Veran Classic, Alpro, ConXioN, Cras, Eubelius, Groep NBA, Lecot, Aqualex, Linum Foundation, Axioma, Lecot, House of Talents, Jules Destrooper, Woodstoxx, Waak, Devos-Capoen, Garage Vergotte, Alpro, Yes!, Puntgaaf, Buvasport, Novabil, Waelkens, Beugnies, Eres en We Care Hotels.

Info: www.x-mastournament.be