KORTRIJK – Tussen Kerstmis en Nieuwjaar gaat in Zuid West-Vlaanderen het grootste jeugdtornooi basketbal van Europa door: het X-Mas Tournament. Liefst 1.600 jongeren van over heel Europa (20 EU-landen) en zelfs daarbuiten (Rusland, Israël, Turkije) komen naar de regio afgezakt voor een sportief hoogtepunt. Coca-Cola en de Stad Kortrijk zijn hoofdsponsors maar de West-Vlaamse bedrijven geven ook massaal present als sponsor van dit uitzonderlijke event. Ze kunnen rekenen op een uitgebreide return on investment.
Het Coca-Cola X-Mas Tournament is een echte klassieker geworden en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste Europese jeugd baskettornooi van Europa, zowel voor jongens als voor meisjes. Op zeven locaties (Kortrijk, Waregem, Zwevegem, Deerlijk, Wevelgem, Izegem en Dottenijs) wordt op 27-28 en 29 december gestreden voor de prestigieuze zege in liefst 9 jeugdcategorieën, gaande van U10 tot U19. De betere Belgische jeugdploegen kunnen hun niveau meten met de crème de la crème uit Europa en zelfs daarbuiten (Israël, VS, Rusland, Servië, Turkije). Alles bijeen komen 1.600 jeugdspelers aan de opworp om 350 wedstrijden te spelen. De organisatoren van het Coca-Cola X-Mas Tournament staan ook in voor 4.000 overnachtingen en 7.000 maaltijden gedurende drie dagen. In marge van het tornooi worden nevenactiviteiten georganiseerd zoals Kidsday, G-basketbal, E-sport (gaming). Op 28 december is er bij wijze van primeur ook voor het eerste een ‘Orange’ All Star Game waarin de twintig beste Belgische profspelers een demonstratiewedstrijd komen spelen.
Goed doel
Het Coca-Cola X-Mas Tournament kan rekenen op steun van de overheid (Stad Kortrijk, Vlaamse regering, provincie West-Vlaanderen), van Europese en van lokale sportfederaties (Basketbal Vlaanderen) of van institutionele sponsors (zoals KBC of Proximus). Maar ook de bedrijfswereld met tientallen grote namen uit West-Vlaanderen, steunt dit sportief toptornooi voluit. Het X-Mas Tournament steunt op zijn beurt twee sociale doelen (één in Senegal en één in Kortrijk).
Return on investment
Vanuit de organisatie wordt gestreefd naar een maximale return (commercieel en marketing) voor de bedrijven die partners zijn in het verhaal. “Via sociale media (facebook) maar ook via de klassieke weg (led walls in het Kortrijkse centrum, in K in Kortrijk en tijdens het tornooi) verbinden de bedrijven hun naam aan een topevent, en dat straalt af op hun imago”, aldus de organisatoren van het X-Mas Tournament. “We zorgen ook voor een uniek netwerkmoment.”
De sponsorende West-Vlaamse bedrijven zijn: ADMB, Air-Trucks, Aqualic, ASG, Garage Teerlynck, Devos-Capoen, Buvasport, Bockor, Bricks & Leisure, Callant, Catael, ConXioN, Cras, Drukkerij Jo Vandenbulcke, Engels, Eubelius, Floralux, Fomeco, G&V, Hotel Damier, Pizza Hut, House of Talents, Jo-Decor, ASG, Peter Hanssen, Jules Destrooper, Konvert Interim, Waelkens, Alpro, Linity Belgium, Liquidfloors, Monserez, NBA Verzekeraars, Novabil, ERES, Bouncewear, De Mailingman, POC Partners, Poppies International, Raff Plastics, Renson Ventilation, Skylux, Stadsbader, Syntra West, TVH Group, Typhoon, ’t Veer, Waak, Veran Classic, VIVES, Willy Naessens en Woodstoxx.