Uit marktonderzoek bleek dat ongeveer 17 procent van de Belgen Beaufort kent, wat een mooi resultaat is. Dat is één van de conclusies die Patrick De Klerck trekt. Tijdens de vorige editie kwamen 25 procent van onze bezoekers uit het buitenland, een duidelijk bewijs dat kunst zeer toegankelijk is over de landsgrenzen heen. Na de openingsweek (26 maart, vlak voor paasweekend) was bijvoorbeeld al duidelijk dat de tweede golf drukwerk die voorzien was (bezoekersgidsen, kindergidsen, wandelkaarten e.a.) versneld nodig was en de voorraad uitgeput was. Vanuit het buitenland kwamen 72 journalisten Beaufort bezoeken. Sinds de start zijn er gemiddeld zo’n 5.000 websitebezoekers per dag. Verder loopt er een marketingcampagne in binnen-en buitenland, ter waarde van 500.000 euro.
Grote meerwaarde
“In 2003 schatte men het aantal bezoekers op 400.000 en genereerde dit, volgens de toenmalige minister van toerisme, een economische streekimpact tussen de 11 en 25 miljoen euro”, aldus Patrick De Klerck. “In het antwoord van de gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD) tijdens de provincieraad van heden, kregen we te horen dat Westtoer voor deze editie één miljoen kunstliefhebbers verwacht, die speciaal naar de kust afzakken om Beaufort te bezoeken.”
De editie 2021 klokte ook af op zo’n 1 miljoen bezoekers (225.000 verblijfstoeristen die specifiek voor Beaufort kwamen, 150.000 dagjestoeristen, 200.000 tweedeverblijvers, 375.000 toeristen). “Zij zorgden samen voor een totale besteding van 28 miljoen euro: 20.250.000 euro verblijfstoeristen en 7.500.000 euro dagjestoeristen”, aldus nog De Klerck. “Nog bijkomend is er uiteraard ook de meerwaarde van tweedeverblijvers die naar de kust komen voor Beaufort, de permanente meerwaarde dankzij het blijvende Beaufort Beeldenpark en het versterkte imago van de kust. Gezien deze cijfers, is het zeker niet uit de lucht gegrepen dat de 8ste editie van Beaufort een directe en indirecte economische return zal opleveren van meer dan 30 miljoen euro voor de kust.”